Debat

Den Sociale Retshjælps Fond: Gæld fra sagsomkostninger fastholder kriminelle i den kriminelle løbebane

Indsatte har en uoverskuelig gæld til sagsomkostninger, som er urealistisk at betale tilbage. Den enorme gæld og den høje rente motiverer dem ikke til beskæftigelse – selvom netop beskæftigelse er en af flere kriminalpræventive faktorer, skriver Julie Jørgensen og Ditte Rosenkilde Petersen.

Proportionen mellem den gæld, de idømmes at betale, og den lave betalingsevne de efter afsoning vil have, er for skæv, skriver&nbsp;Julie Jørgensen og Ditte Rosenkilde Petersen.<br>
Proportionen mellem den gæld, de idømmes at betale, og den lave betalingsevne de efter afsoning vil have, er for skæv, skriver Julie Jørgensen og Ditte Rosenkilde Petersen.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Ditte Rosenkilde Petersen
Julie Jørgensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er for mange fagfolk og andre involverede parter i Kriminalforsorgen efterhånden gået hen og blevet en gammel slagsang, at indsattes gæld fra sagsomkostninger ikke gavner resocialisering og endda fastholder personer i kriminalitet. Ikke desto mindre er det stadig tilfældet.

Gælden fra sagsomkostninger er siden 2013 blevet fordoblet fra 2,2 milliarder kroner til 4,4 milliarder kroner i 2020.

Temadebat

Hvilken rolle skal Kriminalforsorgen spille de næste fire år i resocialiseringen af kriminelle?  

Hvert år løslades cirka 8.000 mennesker fra danske fængsler, og ifølge Danmarks Statistik begår 66 procent af de løsladte kriminalitet igen inden for to efter løsladelse. Tilbagefaldene koster samfundet dyrt. 
 
I løbet af efteråret skal politikerne forhandle en flerårsaftale for Kriminalforsorgen. En aftale, som udstikker retningen for driften af det danske fængselsvæsen.

Altinget Social spørger de kommende uger relevante aktører, hvad der skal til for at få bugt med de røde tal i Kriminalforsorgens statistikker om tilbagefald.

Her er listen over deltagere:

  • Anders Ladekarl, generalsekretær, Røde Kors 
  • Erik Christensen, formand, Det Kriminalpræventive Råd
  • Mikkel Vestergaard, tidligere indsat
  • Louise Holck, direktør, Institut for Menneskerettigheder
  • Preben Bang Henriksen (V), retsordfører og medlem af Folketinget
  • Karina Lorentzen (SF), retsordfører og medlem af Folketinget
  • Bo Yde Sørensen, forbundsformand, Fængselsforbundet
  • Camilla Sølyst Lyster, forperson for Studerende Fanger, Ungdommens Røde Kors
  • Rasmus Grue Christensen og Maria Brasholt, direktør og lægefaglig chef, DIGNITY
  • Julie Jørgensen, senior politisk konsulent, Den Sociale Retshjælps Fond, Fængselsrejseholdet
  • Ditte Rosenkilde Petersen, politisk konsulent, Den Sociale Retshjælps Fond, Fængselsrejseholdet
  • Linda Kjær Minke, kriminolog og stifter af Inside/Out, Det Juridiske Institut, Syddansk Universitet  
  • Mads Bilstrup, formand, Dansk Socialrådgiverforening
  • Peter Scharff Smith, professor, Institut for Kriminologi og Sociologi, Oslo Universitet 
  • Camilla Bjerre Damgaard, fondschef, Den Sociale Investeringsfond

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der er dog intet, der tyder på, at denne stigning stopper over de næste par år, grundet den høje rente på 7,65 procent. Gæld til renter udgjorde i 2020 660 millioner kroner af den samlede gæld til staten fra sagsomkostninger, hvoraf kun en meget lille del inddrives.

Staten bruger nemlig ressourcer på at inddrive denne gæld, men stort set forgæves. Et yderst beskedent beløb på cirka 150 millioner kroner inddrives årligt. Den lave afbetaling er et resultat af de gældsatte borgeres lave betalingsevne. I 2016 var hele 72 procent af de borgere, som havde gæld fra sagsomkostninger, uden betalingsevne. 

Ikke realistisk at tilbagebetale gælden

Måden hvorpå sagsomkostninger i dag inddrives, herunder den absurd høje rente, er i sig selv er med til at fastholde tidligere indsatte i kriminalitet, og dermed det høje recidivtal. For det første medfører sagsomkostningerne en så stor gæld, at det ikke er hverken overskueligt eller realistisk for de kriminelle at tilbagebetale gælden.

Proportionen mellem den gæld, de idømmes at betale, og den lave betalingsevne de efter afsoning vil have, er for skæv. Af den store gæld betaler de fleste tidligere indsatte kun af på renter, og med det faktum at gælden er så stor, at der enten er lange eller uendelige udsigter til at blive gældsfri, forsvinder motivationen til at være i arbejde.

Forskning viser, at beskæftigelse er en af flere kriminalpræventive faktorer. Vi må derfor tage ansvar for fænomener, der medfører manglende motivation til beskæftigelse, hvis vi vil nedbringe tilbagefald til kriminalitet. De enorme sagsomkostninger og den høje rente motiverer ikke til beskæftigelse, men derimod til sort arbejde eller andre former for kriminelle handlinger, som medfører en indtægt, der går uden om skattesystemet.

Dermed mener vi, at inddrivelsen af sagsomkostningerne, som den er i dag, fastholder kriminelle i yderligere kriminalitet, og dermed bevirker at kriminelle i højere grad vil blive inkluderet i den sørgelige recidivstatistik, som unægteligt skaber mere kriminalitet og flere ofre.  

Skal tilpasses betalingsevne

Vi foreslår derfor, at renten sættes på et niveau, som motiverer til afbetaling, og at der laves en model for inddrivelsen af sagsomkostninger, der er baseret på de tidligere indsattes faktiske betalingsevne. Dermed må de løsladte alt andet lige have bedre muligheder for at betale deres gæld af.

Ved at tjene penge, der ikke udelukkende skal bruges på afbetaling, genopstår motivationen for at være beskæftiget, og vi tager med en sådan ændring dermed ansvar i nedbringelsen af recidiv – og dermed også andelen af ofre.

Et andet forslag er at gøre det økonomisk attraktivt for de løsladte ikke at begå ny kriminalitet. Et eksempel herpå kan være, at sagsomkostningerne, eller dele af dem, slettes, hvis den kriminelle ikke falder tilbage i kriminalitet inden for to år efter løsladelse. Alternativt kan man nedbringe sagsomkostningerne, hvis den kriminelle er hurtigt tilbage i job eller under uddannelse efter løsladelse.

Resulterer i livslang gæld

Derudover kan det nedbringe recidivet at afskaffe lønindeholdelse på de kriminelles indtægt, hvis den kommer fra et regulært job. Vi går ind for, at den dømte selvfølgelig skal betale tilbage til samfundet. Vi bør indrette systemet på en måde, der understøtter vejen til det ærlige liv og ikke tilbagefald til kriminalitet.

Den nuværende proces for inddrivelsen af sagsomkostninger resulterer i livslang gæld, fastholdelse i kriminalitet og en voksende milliardgæld til staten. Derfor er det på høje tid, at vi nuancerer måden, vi ser gæld til sagsomkostningerne på, og tager ansvar for et sikkert Danmark.

Vi mener derfor, at en gentænkning af måden vi tilskriver og inddriver gæld fra sagsomkostninger vil kunne resultere i faldende recidiv, en reduceret offentlig gæld – og vigtigst af alt færre ofre.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00