DF vil pålægge kommuner hjælp til sagsbehandling

OMGØRELSER: Ankestyrelsen skal kunne tvinge kommuner til at tage imod hjælp fra en taskforce, hvis det kniber med sagsbehandlingen på handicapområdet, mener DF. S og R er afvisende, mens Venstre er ”villig til at drøfte alt”.

Borgerne får medhold i 36 procent af de sager, de klager over på det kommunale sociale område. Der er stor variation mellem både områder og kommuner.
Borgerne får medhold i 36 procent af de sager, de klager over på det kommunale sociale område. Der er stor variation mellem både områder og kommuner.Foto: Lars Helsinghof /Altinget
Kasper Kaasgaard

Der er ikke noget, der tyder på en voldsomt stor forskel på omgørelsesprocenten og fejlprocenten i øvrigt.

John Klausen
Lektor i socialret, Aalborg Universitet

Ingen minister vil bryde sig om at skulle påtage sig ansvaret for, hvad der sker i hver enkelt kommune.

Orla Hav (S)
Handicapordfører

Når kommunerne behandler sager på det sociale område, sker der alt for mange fejl.

Det mener både politikere og eksperter, og de har sagt det i snart mange år. Senest har socialminister Mai Mercado (K) truet med at udstille kommunernes fejlprocenter i sagsbehandlingen på det, hun kalder en tørresnor.

Tallene er tilgængelige nu, fordi ministeren har sendt dem som svar på et spørgsmål fra Marianne Jelved (R). De viser, at når borgere klager over afgørelser fra kommunen, finder Ankestyrelsen fejl i 36 procent af afgørelserne – en stigning fra 33 procent i 2015.

Dokumentation

Klager på det kommunale socialområde:

Hvis en borger ønsker at klage over en afgørelse, sker det i første omgang til kommunen. Kommunen skal så gennemgå sagen en gang til inden for en måned.

Fastholder kommunen sin afgørelse, overgår sagen til Ankestyrelsen. 

Ankestyrelsen kan komme til tre forskellige afgørelser:

Stadfæstelse: Når Ankestyrelsen bakker op om kommunens afgørelse. Der sker ikke mere i sager. Det skete i 64 procent af sagerne i 2016.

Ændring: Når Ankestyrelsen ændrer kommunens afgørelse, altså sætter en anden afgørelse i stedet for. Sker, når kommunens afgørelse har været direkte forkert. Det skete i 11 procent af sagerne i 2016.

Hjemvisning: Når den påklagede afgørelse er behæftet med så heftige retlige mangler, at den er ugyldig. Sker, når Ankestyrelsen ikke umiddelbart kan træffe afgørelse ud fra sagens dokumenter. Eksempelvis hvis sagen ikke er oplyst tilstrækkeligt. Ikke nødvendigvis forkert afgørelse, men der er så alvorlige sagsbehandlingsfejl, at den hjemvises. Sagen ryger så tilbage til kommunen, der skal behandle den på ny. Det skete i 25 procent af sagerne i 2016.

Ankestyrelsen har siden 2014 nedbragt sin sagsbehandlingstid fra 7,2 måneder til 3,4 måneder. Ventetiderne har tidligere fået kritik fra Statsrevisorerne.

Ankestyrelsen er sidste instans inden domstolene. Alternativt kan Ombudsmanden vælge at tage sager af principiel karakter op.

 


0:000:00