Debat

Direktør for botilbud: Styrk de mange tilsyn med ny certificeringsordning

DEBAT: Vi med til at gøre en forskel for nogle af de mest udsatte borgere i samfundet. Men de utallige kontrolinstanser tager dyrebar tid fra kerneopgaven, skriver bostedsdirektør Grete Mikkelsen. 

Granhøjen er et privat bosted til voksne med en psykisk lidelser og sociale problemer. 
Granhøjen er et privat bosted til voksne med en psykisk lidelser og sociale problemer. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Grete Mikkelsen
Direktør for bostedet Granhøjen

Omkring 1.100 arbejdstimer. Det er rundt regnet, hvad tilsyn fra forskellige tilsynsmyndigheder kostede os på Granhøjens botilbud i 2019.

Jeg tror ikke, der er nogen privat eller offentlig virksomhed, som er underlagt så meget kontrol som vores. Og det er på alle måder uhensigtsmæssigt, at vi bruger så mange resurser på tilsyn og kontrol fremfor på varme hænder.

Hos Granhøjen er vi specialiseret i at udvikle rehabiliteringsforløb for socialt- og psykisk sårbare borgere. Vi har arbejdet med området i 35 år, og i dag har vi 16 specialiserede private botilbud, der dagligt hjælper omkring 150 beboere.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I 2019 har vi haft 19 besøg fra forskellige tilsynsmyndigheder. Vi har haft syv besøg fra Socialtilsynet, to fra Arbejdstilsynet og tre fra Fødevarestyrelsen.

Vi har også haft tre tilsynsbesøg i forbindelse med vores økologiske landbrug og et i forbindelse med vores ISO-certificerede kvalitetsledelsessystem. Derudover har vi haft besøg af Brandtilsynet, Styrelsen for Patientsikkerhed og endelig et besøg fra Skattestyrelsen.

Ved at arbejde inden for en certificeringsløsning til sociale tilbud vil man kunne sikre kvaliteten på tværs af tilbud, samtidig med at man kan reducere mængden af tilsyn.

Grete Mikkelsen
Direktør for bostedet Granhøjen

Udover besøgene har vi løbende kontakt med de forskellige tilsyn, og det giver os ekstra administrationsopgaver. For eksempel stiller Socialtilsynet krav til løbende opdateringer på Tilbudsportalen.

Som socialt tilbud er vi til for at gøre en forskel for nogle af de mest udsatte borgere. Vi vil rigtig gerne gøre et godt stykke arbejde, hjælpe vores beboere og sikre, at samfundet får mest muligt velfærd for pengene.

Men de mange forskellige kontrolinstanser sikrer ikke nødvendigvis bedre tilbud. Tværtimod kan de spænde ben for hinanden.

Læs også

Hvem har det sidste ord?
En udfordring er, at der ikke findes en plan for, hvilke tilsyn der har det sidste ord eller er øverste myndighed.

Et eksempel er, om borgerne må ryge i deres bolig. Hvis man er indskrevet efter Servicelovens § 108 er det ens egen bolig, og ifølge Socialtilsynet, kan vi derfor ikke bestemme, om borgeren må ryge.

Det giver udfordringer med Arbejdstilsynet, som forståeligt nok ikke synes, det er optimale arbejdsvilkår for vores medarbejdere.

Et andet eksempel er, at levnedsmiddelkontrollen og Socialtilsynet kan være uenige om håndteringen af kosten. Særligt under corona, hvor levnedsmiddelkontrollen for eksempel vil have lås på køleskabe, hvilket Socialtilsynet ikke tillader.

Samtidig kan man stille spørgsmålstegn ved, om kvalitet i botilbuddene overhovedet kan vurderes ud fra de tilsyn, der er i dag?

Et nyt studie om kvalitet på botilbud, som Socialstyrelsen har udgivet for nyligt, viser, at kvalitet i sociale tilbud er meget komplekst. 

”Målgruppen og botilbud er ikke en stabil størrelse, men under konstant forandring, hvor mange faktorer og aktører påvirker, hvad der aktuelt bestemmes som kvalitet," lyder det i rapporten. 

Så hvordan vurderer vi bedst, hvad der er et godt botilbud?

Der er behov for en ny model, så vi kan sikre velfungerende tilbud for borgerne og tilsyn, der er en hjælp frem for en byrde for de enkelte tilbud.

En løsning kunne være at lægge en del af kontrollen fra tilsynene ud til det enkelte botilbud igennem en certificeringsordning.

En certificeringsløsning til botilbud
På Granhøjen har vi indarbejdet vores behandlingsarbejde i et kvalitetsledelsessystem. Det vil sige et kvalitetsstempel på ledelsen, der sættes efter en international standard i samarbejde med den officielle standardiseringsorganisation i Danmark, Dansk Standard.

På den måde fører vi sammen med Dansk Standard tilsyn med os selv hver eneste dag. Og vi vil gerne opfordre andre sociale tilbud til at gøre det samme.

Procedurerne i vores kvalitetsledelsessystem er blandt andet baseret på lovgivning, VUM, Kvalitetsmodellen og tilsynenes anbefalinger.

Ved at arbejde inden for en certificeringsløsning til sociale tilbud vil man kunne sikre kvaliteten på tværs af tilbud, samtidig med at man kan reducere mængden af tilsyn.

Det er en fordel for det enkelte sociale tilbud, der sparer tid for staten, der får færre udgifter forbundet med tilsyn. Men det kan også være problematisk for beboerne, der kan opleve det som en stor belastning, når mange forskellige tilsyn vil have dem i tale.

Socialministeren har kaldt partierne til drøftelser om ændringer af lovgivningen på socialområdet.

På Granhøjens botilbud håber vi, at det indebærer et eftersyn af tilsynene. Som aktør på området bidrager vi meget gerne til debatten om, hvordan vi - for eksempel gennem en certificeringsordning - skaber en model, som tilgodeser borgere, sociale tilbud, tilsyn, kommuner og myndigheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00