Indvandrerforældre skal spørge til skolegang

NYHED: Hjemmets kultur har stor betydning for, at ikke-vestlige elever klarer sig dårligere end deres danske kammerater, viser ny PISA-undersøgelse.
Marie Louise Gørvild

Børnene lever i en dansk hverdag med danske vaner, dansk musik og film, mens forældrene interesserer sig mere for f.eks. politikken og musikken fra deres hjemland. Forældrenes fokus er simpelthen et andet sted end deres børns fokus, fordi de ikke føler sig som en del af det danske samfund. Og det er med til at præge samtalerne i hjemmet.

Rushy Rashid Højbjerg
Journalist og forfatter
Fakta

Fakta om PISA Etnisk
PISA Etnisk har undersøgt 112 skoler og i alt 1.193 elever med ikke-vestlig baggrund.

Det svarer til hver fjerde elev i 9.klasse med ikke-vestlig baggrund.

Undersøgelsen, der er foretaget i 2005, tester 15-åriges kompetencer inden for læsning, matematik og naturfag.

Undersøgelsen af kulturen i hjemmet er lavet på baggrund af spørgeskema og test af læsefærdigheder.


Kilde: Rockwool Fonden
Fakta

Ny PISA-undersøgelse viser, at det ikke er ligegyldigt, hvad der bliver talt om over middagsbordet.

Samtaler om alt fra politik, bøger og tv-programmer til hvordan det går i skolen, er vigtige for elevers færdigheder. Det konkluderer Rockwool Fondens seneste PISA-undersøgelse, PISA Etnisk, der sammenholder folkeskoleelever ud fra etnisk oprindelse.

Ikke-vestlige elever klarer sig dårligst
Undersøgelsen viser entydigt, at de ikke-vestlige elever klarer sig betydeligt dårligere end deres andre klassekammerater. For elever med ikke-vestlig baggrund er 53 pct. uden funktionelle læsekompetencer. For etnisk danske elever er tallet 17 pct. Værst står det til for elever med arabisk som andetsprog. Her ligger tallet på hele 64 pct.

0:000:00