Debat

Institut for Menneskerettigheder: Sosu-uddannelserne forsømmer vigtig rettighedsundervisning

DEBAT: Social- og sundhedsassistenter tager sig af nogle af Danmarks mest sårbare borgere. Alligevel klæder uddannelsen dem ikke på til at beskytte og forsvare borgernes grundlæggende rettigheder, mener Institut for Menneskerettigheder.

Som frontlinjemedarbejdere
i det offentlige bærer social- og sundhedsassistenter et menneskeretligt
ansvar, når de møder borgerne. Det skal de klædes bedre på til, mener Institut
for Menneskerettigheder. 
Som frontlinjemedarbejdere i det offentlige bærer social- og sundhedsassistenter et menneskeretligt ansvar, når de møder borgerne. Det skal de klædes bedre på til, mener Institut for Menneskerettigheder. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Cecilia Decara
Seniorkonsulent, Institut for Menneskerettigheder

I ældreplejen, i psykiatrien, på landets sygehuse og mange andre dele af den offentlige sektor sørger social- og sundhedsassistenter for omsorg og pleje af nogle af landets mest sårbare borgere.

Men når nyuddannede assistenter møder ind på arbejdspladsen, er de sjældent uddannet til at identificere og håndtere menneskeretlige dilemmaer i deres arbejde.

Det er hovedkonklusionen i en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder, hvor vi har set nærmere på undervisningen på landets social- og sundhedsuddannelser.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Pensum er mangelfuld
Som frontlinjemedarbejdere i det offentlige bærer social- og sundhedsassistenter et menneskeretligt ansvar, når de møder borgerne. Det er derfor vigtigt, at de er klædt på til at efterleve og beskytte borgernes rettigheder.

Men som det er i dag, er internationale menneskerettigheder ikke en obligatorisk del af pensum på social- og sundhedsuddannelserne. Eksempelvis indgår ligebehandling som grundlæggende rettighed ikke i pensum.

Når nyuddannede assistenter møder ind på arbejdspladsen, er de sjældent uddannet til at identificere og håndtere menneskeretlige dilemmaer i deres arbejde.

Cecilia Decara
Seniorkonsulent, Institut for Menneskerettigheder

I stedet er det op til den enkelte underviser at inddrage menneskerettigheder som et perspektiv i undervisningen.

I undersøgelsen har vi kortlagt menneskerettighedernes tilstedeværelse i den relevante lovgivning og bekendtgørelse og lokale uddannelsesplaner. Derudover har vi afholdt fem fokusgruppeinterviews med undervisere på sosu-uddannelser i hele landet.

Forsvarere af borgernes rettigheder
I deres arbejde møder social- og sundhedsassistenterne sårbare borgere som for eksempel syge eller ældre og demente mennesker eller personer med handicap, som har brug for beskyttelse.

De skal naturligvis beskyttes mod overgreb og krænkelser, men de skal også sikres selvbestemmelse og støttes i at tage deres egne beslutninger.

De fleste vi nok mene, at vores velfærdssystem netop er til for at beskytte vores mest sårbare, men borgernes rettigheder er langt fra det eneste hensyn, kommunerne og sygehusene skal tage højde for. Lægelig behandling, borgernes og de ansattes sikkerhed og ikke mindst økonomi er centrale hensyn.

Det er afgørende, at borgerens grundlæggende rettigheder også indgår med vægt i ligningen, og der kan social- og sundhedsassistenterne spille er vigtig rolle. Det er jo i høj grad dem, der ser borgerne i øjnene. Derfor skal de også være klædt på til at sikre og forsvare borgernes grundlæggende rettigheder.

Desværre bringer nyhedsmedierne jævnligt historier om kritisable forhold i pleje- og omsorgssektoren. Det gælder for eksempel tvangsvask af ældre demente midt om natten og frihedsberøvelse af personer med handicap på bosteder.

I de situationer er det afgørende, at social- og sundhedsassistenterne kan genkende en potentiel krænkelse og ved, hvordan den kan undgås.

Også behov for at kende egne rettigheder
Samtidig kan social- og sundhedsassistenterne selv være i en sårbar situation – netop fordi de er i kontakt med så mange borgere i deres daglige arbejde.

Derfor efterlyser vi også mere undervisning i social- og sundhedsassistenternes egne rettigheder.

De skal vide, hvornår de skal sige fra, og hvor de har ret til at sætte grænsen.

Hvis de eksempelvis oplever diskrimination, er det helt afgørende, at de kender de regler, der er til for at beskytte dem mod uretmæssig forskelsbehandling.

Uddannelsesordningen skal opdateres
Derfor anbefaler vi, at der indføjes en forpligtelse til at undervise i menneskeretlige normer og principper i bekendtgørelsen for social- og sundhedsuddannelsen, og at mål for menneskerettighedsundervisning indarbejdes i fremtidige uddannelsesordninger.

Skolerne bør følge op med menneskeretsundervisning i deres lokale uddannelsesplaner og udvikle undervisernes kompetencer i at undervise i netop menneskerettigheder.

Samtidig bør Undervisningsministeriet i samarbejde med det faglige udvalg, PASS, der koordinerer uddannelsen til social- og sundhedsassistent, og skolerne udvikle materialer om menneskerettigheder, som kan anvendes på social- og sundhedsskolerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00