Debat

Selveje Danmark: Socialtilsynet tager 17.820 kroner for en adresseændring

Når en adresseændring kan koste 17.820 kroner hos Socialtilsynet vidner det om et tilsynsbureaukrati, der suger penge ud af velfærden. Man kan også blive i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er lovligt, skriver Jon Krog.

En del af de mange penge, der opkræves for en adresseændring, er faktisk at betragte som en skat, skriver Jon Krog. 
En del af de mange penge, der opkræves for en adresseændring, er faktisk at betragte som en skat, skriver Jon Krog. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Jon Krog
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

17.820 kroner for cirka 19 minutters arbejde, det er den virkelighed man møder på socialområdet.

For det lød regningen på, da Den Sociale Udviklingsfond bad Socialtilsynet om at rette en adresse i deres godkendelse.

Klokken 14.58 fremsendte organisationen en ansøgning om en ændring af deres adresse til Socialtilsyn Syd, og klokken 15.17 modtog de svar om, at adressen var rettet. Der lå maksimalt 19 minutters arbejde bag ændringen. Med svaret fulgte en regning på 17.820 kroner.

Havde ansøgeren været et tilbud med mere end 50 pladser ville regningen for de 19 minutters arbejde i 2023 have lydt på 26.730 kroner.

Når det koster op til 26.730 kroner at få ændret en adresse, så har vi for længst passeret grænsen for det rimelige

Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

For Selveje Danmark rejser sagen to principielle spørgsmål.  

Har vi i Danmark opbygget et tilsynsbureaukrati, der i sig selv suger penge ud af velfærden?

Det første spørgsmål sagen rejser, handler om, hvordan vi bruger de penge, vi som samfund afsætter til velfærd. For et år siden havde vi på velfærdsområdet en stor debat om, hvordan vi bruger velfærdskronerne.

Den daværende minister på området, Astrid Krag (S), skrev i et svar til Pernille Skipper: ”Det er ingen hemmelighed, at regeringen havde ønsket og fortsat ønsker at sætte en stopper for, at private kommercielle sociale tilbud kan trække store summer ud til ejerkredsen, da det er offentlige velfærdskroner, som er tiltænkt udsatte borgere.

Ønsket om at sikre at velfærdskronerne også anvendes ansvarligt, strækker sig på tværs af politiske skel. Således stod stort set samtlige Folketingets partier i 2021 bag den politiske aftale om at styrke Socialtilsynets økonomiske tilsyn.

Eller som Torsten Geil (ALT) har udtalt om aftalen ”Det er en ekstremt vigtig samfundsopgave, og vi skal være sikre på, at fagligheden er i orden, og at pengene bruges efter hensigten.

I det lys er det jo nærmest ironisk, at det selvsamme socialtilsyn, opkræver det sociale område op til 26.730 kroner for en adresseændring.

Og løfter man blikket bare en smule, vil man se, at vi i Danmark, på velfærdsområdet, udover fem socialtilsyn, har 98 kommunale tilsyn, to forskellige tilsyn i Styrelsen for Patientsikkerhed. Læg hertil diverse andre tilsyn i ministerier og styrelser.

Vi har i Selveje Danmark ikke det fulde overblik over, hvor mange milliarder kroner det årligt trækker væk fra den ”ekstremt vigtige samfundsopgave".

Bør vi ikke gennemtænke den måde, vi fører tilsyn på, og lade besparelsen glide tilbage til kerneopgaven?

Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

En del af de penge er naturligvis givet godt ud – for et velfungerende tilsyn har en central og vigtig funktion – men når det koster op til 26.730 kroner at få ændret en adresse, så har vi for længst passeret grænsen for det rimelige.

Alle politikere, med blot en smule interesse for vores fælles velfærd, bør rejse spørgsmålet: Bør vi ikke gennemtænke den måde, vi fører tilsyn på, og lade besparelsen glide tilbage til kerneopgaven?

Er der tale om en ulovligt opkrævet skat?

Det andet spørgsmål handler om skat, for som Grundlovens § 43, siger ”Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov.”

Skat dækker – groft forenklet - de situationer, hvor man af det offentlige opkræves et beløb, uden at der leveres en direkte modydelse.

Justitsministeriet har beskrevet de situationer et gebyr eller en takst ikke er udtryk for en skat således: ”I sådanne situationer udgør betalingen nemlig et vederlag for den ydelse, som det offentlige stiller til rådighed (brugerbetaling). Det samme gælder gebyrer for udstedelse af offentlige tilladelser med videre, for så vidt gebyrerne ikke overstiger de omkostninger, der er forbundet med den pågældende ordning.”

En betaling er således ikke en skat, hvis betalingen kun dækker de omkostninger, som det offentlige har ved at levere den pågældende ydelse. Højesteret slog i ”Gebyrdommen” fra 1993 fast, at det således var lovligt, at gebyret for et nyt pas eller kørekort, også måtte indeholde en række af de omkostninger, der gik til administrationen af området.

Men her er det centralt, at der i gebyrsagen var tale om at alle, der skulle have et nyt pas, betaler det samme. Prisen for et nyt pas er ikke afhængig af om ansøgeren er 165, 179 eller 210 centimeter høj. I Socialtilsynet er gebyret eller taksten hverken afhængig af arbejdsindsatsen i tilsynet eller ensartet, den er alene afhængig af hvor mange pladser ansøgeren har.

Læs også

For at få afdækket det spørgsmål indbragte Selveje Danmark sagen om Socialtilsynets opkrævning af 17.820 kroner for 19 minutters arbejde for Ankestyrelsen.

Men Ankestyrelsen fandt ikke at der er tale om en ulovligt opkrævet skat. Af afgørelsen fremgår det at ”Taksterne fastsættes af det enkelte socialtilsyn på baggrund af samtlige budgetterede omkostninger forbundet med godkendelse af og tilsyn med (området)". Ankestyrelsen læner sig med andre ord op ad den samme logik som Højesteret anvendte i 1993.

Men sammenligningen falder til jorden det øjeblik Ankestyrelsen efterfølgende accepterer, at taksten opdeles i fire kategorier, og at forskellen i gebyret for den samme ydelse – her godkendelsen af en adresseændring – alene fastsættes på baggrund af antallet af pladser og spænder fra 8.910 kroner til 26.730 kroner.

Det er derfor klart, at en del af de mange penge, der opkræves for en adresseændring, faktisk er at betragte som en skat. Enten fordi tilbuddet med mere end 50 pladser opkræves en ekstra betaling, som så skal dække den mindre betaling det lille tilbud opkræves, altså en form for "Robin Hood-skat" eller alternativt en skat, fordi en del af betalingen ligger langt ud over de omkostninger, som Socialtilsynet har ved at foretage ændringen.

Hvis opkrævningen af 17.820 kroner for en adresseændring virkelig er udtryk for en ulovligt opkrævet skat, så finder Selveje Danmark at Socialtilsynet må tilbagebetale pengene til de sociale tilbud. Her vil de så kunne blive brugt til det de var tiltænkt – velfærd.

Altinget er blevet forelagt Selveje Danmarks henvendelse til Ankestyrelsen og styrelsens svar inden indlæggets udgivelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jon Krog

Branchedirektør, Selveje Danmark, Dansk Erhverv
cand.jur. (Københavns Uni. 1996), diplomleder (Danmarks Forvaltningshøjskole. 2009), MPA (CBS, 2016)









0:000:00