Debat

Studerende: Social arv i uddannelsessystemet efterlader børn på perronen

På trods af at fri og lige adgang til uddannelse er en grundpille i den danske velfærdsmodel, der skal sikre muligheden for social mobilitet, så er det for nogle børn mere en formel end en reel mulighed, skriver Kasper Søgaard Andersson.

De svageste efterlades i øjeblikket på perronen uden mulighed for social mobilitet, skriver Kasper Søgaard Andersson. (Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix)
De svageste efterlades i øjeblikket på perronen uden mulighed for social mobilitet, skriver Kasper Søgaard Andersson. (Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har vi et af verdens bedste uddannelsessystemer. Det er i hvert fald den historie, vi er  bekendt med. 

Men et nyt studie af forskerne Kristian Bernt Karlson og Rasmus Landersø fra henholdsvis Københavns Universitet og Rockwool Fondens Forskningsenhed illustrerer en anden virkelighed.

Vi har en selvforståelse af den unikke danske velfærds- og undervisningsmodel som værende utvetydigt i international særklasse. Derfor er det altid lidt af en mavepuster, når OECD eller andre internationale institutioner offentliggør, at det ikke i lige så høj grad som antaget gør sig gældende. 

For det gør det navnlig ikke, når emnet falder på den sociale mobilitet. Den volder os i Danmark store problemer ifølge føromtalte studie. Faktisk så store problemer, at vi for nuværende er sat 50 år tilbage. 

Den sociale arv for årgange født i slutningen 1980’erne er at finde på samme niveau, som det var tilfældet for årgange født i starten af 1940'erne.

Kasper Søgaard Andersson
Studerende
 

Den sociale arv for årgange født i slutningen 1980’erne er at finde på samme niveau, som det var tilfældet for årgange født i starten af 1940'erne. Det er vi nødt til fra politisk hold at gøre om på. 

Der er selvsagt sket en del over denne 50-årige periode, hvad angår velfærdsstaten og uddannelsessystemet. Hvordan kan det i så fald være, at uddannelsesmobiliteten ikke er blevet højere, når vi i kraft af vores velfærdsmodel har skabt det, der skulle fungere som kraftige incitamentsstrukturer i form af både gratis uddannelse og SU? 

Uformelle barrierer
Svaret skal blandt andet findes ved de uformelle barrierer, der opstår på baggrund af den sociale arv.  Alle mennesker fødes ikke lige, men de bør have de samme vilkår og muligheder for at klare sig i  tilværelsen. 

Frihedsidealet er ofte værdsat, og i liberalt sindede kredse kan det måske lyde, at frihed både er retten til at vælge, hvorfra man kommer, og hvor man går hen. 

De danske forskeres studie er dog et godt eksempel på, at det kun er den sidste del af sætningen, der holder. Vi kan ikke fornægte den virkelighed og det ophav, vi alle er bundet af, og derfor kan vi heller ikke fornægte, at folkeskolen har en social slagside. 

En ting er, at børn ikke begynder fra samme udgangspunkt i folkeskolen, men langt mere alvorligt er det, at disse forskelle ikke udlignes over tid.

I anden klasse scorer børn, hvis forældre har en lang videregående uddannelse, i gennemsnit 50 procent højere i læsetest end børn af forældre, der kun  har grundskolen. Det skræmmende er, at de samme forskelle stadigvæk ses i 8. klasse. 

Læs også

Efterlades på perronen
Dårlige mønstre skal brydes ved tidligt at fremelske nogle af de færdigheder og evner, som ikke alle får med i bagagen hjemmefra. 

Et svagt udgangspunkt uden støtte og hjælp ender ofte i en ond spiral, der  følger en gennem resten af livet. Derfor er folkeskolen den instans, der har den største indflydelse på den sociale arv i Danmark, og den må og skal tilsikre, at alle børn lærer de basale færdigheder, de bærer med sig videre i livet.

Det er den i min optik nødsaget til, idet viden, indsigt og intellektuelle færdigheder er forudsætningerne for kreativitet, selvstændighed og innovation. 

På trods af at fri og lige adgang til uddannelse er en grundpille i Danmarks velfærdsmodel, der skal sikre muligheden for mønsterbrydning, så er det for nogle børn mere en formel end en reel mulighed.  

De svageste efterlades i øjeblikket på perronen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00