Debat

UNICEF: Børnerettigheder er for alle børn

DEBAT: Det er en misforståelse, at Børnekonventionen udelukkende beskytter særligt udsatte børn. Det skal der rettes op på, mener Anne Mette Friis, chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF.

Børnekonventionen er relevant for alle børn, og uanset om man har akut brug for hjælp eller ej, så har man som barn ret til at kende konventionen. Det skriver Anne Mette Friis, chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF.
Børnekonventionen er relevant for alle børn, og uanset om man har akut brug for hjælp eller ej, så har man som barn ret til at kende konventionen. Det skriver Anne Mette Friis, chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne Mette Friis
Chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF

Som et sidste indspark i debatten om Ombudsmandens Børnekontor får jeg lyst til at kommentere på en misforståelse. Jeg synes nemlig, at der visse steder i debatten er dukket den antagelse op, at Børnekonventionen udelukkende har relevans for særligt udsatte børn i Danmark. Men Børnekonventionen er relevant for alle børn, og uanset om man har akut brug for hjælp eller ej, så har man som barn ret til at kende konventionen.

Børnekonventionens artikler kan opdeles i fire kategorier, hvoraf kun én omhandler særlig beskyttelse af barnet. De andre tre drejer sig om barnets ret til at udvikle sig via skolegang og fritid, om barnets ret til at ytre sig og modtage informationer og selvfølgelig om barnets ret til at få opfyldt sine grundlæggende behov. Kategorierne er relevante for alle børn uanset, hvor velfungerende de er, eller i hvilken grad de eventuelt måtte være udsatte.

Der er ikke noget hokus-pokus over Børnekonventionen. Den er ikke farlig, den opfordrer ikke til oprør, og den medfører ikke, at børn tager magten, hvis de kender konventionen. Der står ikke i konventionen, at børn har ret til at bestemme over de voksne, men der står, at de har lov til at være medbestemmende i sager, der vedrører dem. Ligesom menneskerettigheder bør være retningsgivende for vores demokrati og for den måde, vi forholder os til vores medmennesker, bør børnerettigheder være retningsgivende for vores moderne børnesyn og for voksnes respekt og omsorg for børn.

Rettigheder lig med betydning
Vi, der arbejder med FN's Børnekonvention i det daglige, ved, fra både nationale og internationale studier og erfaringer, at kendskabet til egne rettigheder har positive konsekvenser for børn. For eksempel har skoler, der implementerer Børnekonventionen fuldt ud, ingen mobning, men derimod meget høj trivsel og velargumenterede og engagerede elever. Børn, der kender konventionen, føler sig bedre rustet til at indgå i projekter, der er voksenstyrede.

De føler sig bedre rustet til at sige fra overfor andre børn. De involverer sig i det omgivende samfund og har nemmere ved at deltage i diskussioner, der vedrører demokratiske rettigheder. Første gang et barn hører, at det har rettigheder, vokser det. Rettigheder er lig med betydning! Børn tænker, at når voksne har taget sig tid til at formulere en lang række af børnerettigheder, må det betyde, at børn har stor værdi.

UNICEF mener, at oplysning om Børnekonventionen bør være en fast del af skolens arbejde.

Anne Mette Friis
Chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF

Så børns kendskab til Børnekonventionen og børns mulighed for at blive hørt og taget alvorligt gennem en Børneombudsmand er to forskellige ting. Vi kan diskutere, hvordan konstruktionen af et børneombud skal se ud, men vi kan ikke diskutere, om børn skal kende deres rettigheder eller ej. For det har de sådan set haft ret til i 25 år. UNICEF mener, at oplysning om Børnekonventionen bør være en fast del af skolens arbejde.

Og nej - vi drager ikke forhastede konklusioner eller beslutninger ved at få indført en model for, hvordan vi i Danmark får fortalt børnene om deres rettigheder. Vi halter derimod langt bagud i forhold til andre lande i verden. Og har nu mulighed for at tage et vigtigt skridt for at rette op og indhente det forsømte.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Mette Friis

National chef, Unicef Danmark, chef for børne- og ungdomsarbejdet
lærer (N. Zahles Seminarium 1995), diplomuddannelse i pædagogik

0:000:00