Hvad er ministerens holdning til, at pensionister i udlandet i dag mister deres udbetaling i en periode, hvis de ikke bekræfter deres leveattest i tide?
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Hvad er ministerens holdning til, at pensionister i udlandet i dag mister deres pensionsudbetaling i en mellemliggende periode, hvis de ikke bekræfter deres leveattest i tide, og finder ministeren herudover anledning til at ændre på praksis fra Udbetaling Danmark, så det fremadrettet vil være muligt at få pensionen udbetalt for den mellemliggende periode, hvis leveattesten bekræftes senere hen?
Som udgangspunkt skal en pensionist have fast bopæl i Danmark for at få tilkendt og udbetalt pension. Der gælder dog særlige regler for personer med dansk statsborgerskab og personer omfattet af EF-forordning nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger og personer, som er omfattet af internationale overenskomster med andre lande. Således kan både danske statsborgere og andre borgere, der opfylder betingelserne, få udbetalt pension uden for Danmark.
I den forbindelse har myndighederne generelt pligt til at sikre, at borgere, der modtager ydelser, opfylder betingelserne herfor, og til løbende at foretage kontrol af borgerens forhold. Det gælder i forhold til borgere, der er bosiddende indenfor EU/EØS, Schweiz, Storbritannien og 3. lande. Alle modtagere af skattefinansierede sociale ydelser har uanset bopælsland pligt til at medvirke til at oplyse t om forhold, der kan have betydning for retten til ydelsen.
Det er derfor nødvendigt for de danske myndigheder, som udbetaler sociale ydelser til personer bosat i udlandet, at opretholde en vis kommunikation med personen for at sikre, at ydelsen udbetales retmæssigt. Det, synes jeg, er et rimeligt princip i forhold til brugen af offentlige midler.
Leveattester anvendes til at sikre, at pensionister, som modtager social pension i udlandet, er i live således, at pensionen ikke udbetales uretmæssigt. Det er særligt nødvendigt i de tilfælde, hvor der ikke er indgået dataudvekslingsaftaler med bopælslandet om oplysninger om dødsfald. Pensionisten har efter reglerne 3 måneder til at sende leveattesten til Udbetaling Danmark fra det tidspunkt, hvor leveattesten modtages af pensionisten. Hvis leveattesten ikke modtages af Udbetaling Danmark inden for fristen, ophører pensionsudbetalingen med udgangen af den måned, hvori fristen er udløbet, og genoptages med virkning fra den 1. i måneden, efter at leveattesten er modtaget.
Udbetaling Danmark har oplyst, at de løbende arbejder på at indgå dataudvekslingsaftaler med andre lande, så Udbetaling Danmark automatisk får besked, hvis en ydelsesmodtager dør. Dermed er det alene pensionsmodtagere i lande, som ikke har en dataudvekslingsaftale, der skal indsende en årlig bekræftelse på, at de er i live. På nuværende tidspunkt har Udbetaling Danmark dataudvekslingsaftaler med Australien, Island, Norge, Polen, Schweiz, Sverige, Tyskland og fra i år også Spanien. Det betyder, at borgere, der er bosiddende i f.eks. Italien, Tyrkiet eller Thailand en gang om året skal bekræfte, at de er i live ved at indsende leveattesten til Udbetaling Danmark.
Det er naturligvis vigtigt, at vi løbende har fokus på at optimere processerne i forbindelse med udbetaling af sociale ydelser til danske borgere bosiddende i udlandet.