Mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor øger behovet for nye løsninger

Der mangler medarbejdere til at varetage velfærden og komme i mål med sagsbunkerne i den offentlige sektor. Ifølge en ny analyse af PwC oplever 9 ud af 10 ledere i den offentlige sektor således jævnligt, at de ikke kan rekruttere medarbejdere med de rette kompetencer, og 58 % fortæller, at de har udfordringer med at fastholde medarbejdere.

Der er særligt mangel på specialiserede medarbejdere, og i kommuner og regioner fortæller 76 % af lederne, at de mangler velfærdsmedarbejdere (fx pædagoger, pleje- og sundhedspersonale), mens ledere i staten efterspørger specialiserede kompetencer inden for it (72 %), jura (58 %) og økonomi (40 %).

“Den offentlige sektor står overfor en stor udfordring med mangel på og fastholdelse af arbejdskraft, som kun bliver større i de kommende år. Det kræver strukturelle ændringer, herunder yderligere effektiviseringer i det offentlige, hvis ikke det skal gå ud over kvaliteten af de velfærdsopgaver, som den offentlige sektor løfter,” vurderer Anders Grynnerup, partner og markedsleder for den offentlige sektor i PwC.

PwC’s undersøgelse stiller skarpt på fire områder, som 162 ledere fra kommune, stat og regioner har identificeret i undersøgelsen. De fire potentialer for forbedring er digitalisering, procesoptimering og kapacitetsstyring, organisering og ledelse samt fælles løsninger.

8 ud af 10 ser uudnyttet potentiale for digitalisering i deres organisation
På trods af behovet for effektivisering af den offentlige sektor viser PwC’s undersøgelse, at hele 8 ud af 10 ledere ser et uudnyttet potentiale for digitalisering i deres organisation.

“Manglen på arbejdskraft er et strukturelt problem, som vil udfordre samfundet i flere år frem. I undersøgelsen fortæller 80 % af de offentlige ledere da også, at strukturelle vilkår, herunder løn, er blandt de største barrierer for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det betyder bl.a., at man må kigge på løsninger, der kan frigøre arbejdskraft og øge effektiviteten. Her er digitalisering og procesoptimering oplagte indsatsområder,” siger Anders Grynnerup, partner og markedsleder for den offentlige sektor i PwC.

Ifølge undersøgelsen ser lederne i den offentlige sektor også digitalisering som en oplagt løsning: 75 % vurderer således, at øget digitalisering vil føre til mere effektive arbejdsgange i deres organisation, mens 59 % forventer, at det vil forbedre kvaliteten i deres arbejde.

Fakta

Hvilke gevinster vil der være ved øget digitalisering i din organisation?

75% Mere effektive arbejdsgange
59% Bedre kvalitet i arbejdet
53% Bedre overblik
50% Forbedret serviceniveau
44% Minimere risiko for fejl


Læs mere i
Mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor: Løsninger, gevinster og barrierer

Økonomi og ustrukturerede data står i vejen for at realisere gevinsterne
PwC’s undersøgelse viser, at der er en række udfordringer, når det kommer til at realisere de mulige gevinster med øget digitalisering. Knap halvdelen (47 %) svarer således, at manglende finansiering forhindrer øget digitalisering i deres organisation, og 39 % fortæller, at deres data ikke er strukturerede:

“En væsentlig forudsætning for at få et godt udbytte af digitalisering er, at man har et solidt datagrundlag at arbejde ud fra. Mange ledere i den offentlige sektor fortæller desværre, at deres data ikke er strukturerede, hvilket gør det svært at bygge en effektiv kultur, hvor man træffer hurtige, databaserede beslutninger”, uddyber Anders Grynnerup og fortæller, at blot lidt mere end halvdelen (55 %) mener, at deres organisation i dag anvender data til at træffe bedre beslutninger.

Mulighed for større fokus på procesoptimering og kapacitetsstyring
Kun lidt mere end halvdelen af undersøgelsens deltagere fortæller, at deres organisation har fokus på effektfuld kapacitetsstyring og effektivisering af processer. Her ligger der en række opfattede barrierer for at opnå det, hvor hele 48 % af undersøgelsens deltagere ikke mener, at de har et klart overblik over deres processer.

“Øget effektivitet og bedre prioritering er nogle af de gevinster, som optimering af processer og kapacitetsstyring ville kunne bidrage med. Det er derfor et vigtigt forbedringsområde, da det også kan være med til at styrke trivslen hos medarbejdere,” pointerer Anders Grynnerup.

Undersøgelsen tegner også et billede af, at der er store gevinster at hente ved at sætte ind på disse områder. Faktisk forventer hele 68 %, at det kan føre til bedre prioritering af ressourcer og aktiviteter i organisationen, der kan føre til øget produktivitet, bedre prioritering, højere kvalitet og øget arbejdsglæde.

Fakta

Top 5 over oplevede barrierer for at procesoptimere og kapacitetsstyring

  • 48% Vi har ikke et klart overblik over vores processer
  • 40% Vores data er ikke strukturerede
  • 35% Vi har ikke de rette værktøjer
  • 24% Medarbejderne ser ikke en værdi i det
  • 36% Vi mangler viden og kompetencer

Læs mere om barrierer og mulige gevinster i den offentlige sektor i PwC’s undersøgelse
Mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor: Løsninger, gevinster og barrierer.

Om undersøgelsen
PwC har fra den 1. marts til den 20. maj 2023 gennemført en rundspørge om mangel på arbejdskraft blandt ledere i den offentlige sektor. 162 ledere fra kommune, stat og regioner har deltaget i undersøgelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00