Ugens begivenheder

OVERBLIK: Hvad sker der på trafikområdet, indtil Altinget | Transport udkommer igen mandag og onsdag? Læs svaret her.
Natali Braagaard

Som sædvanligt bringer Altinget et overblik over begivenhederne på trafik- og transportområdet, indtil Altinget | Transport udkommer igen mandag og onsdag med servicestof og nyhedsbrev.

Dansk Kollektiv Trafik Forum
DKT åbner i dag dørene for en to-dages-konference om kollektiv trafik - torsdag vil Folketingets trafikordførere deltage i et trafikpolitisk panel. 

Betænkninger
På sit møde torsdag skal Trafikudvalget diskutere og afgive betænkninger for:

Dokumentation

Samrådsspørgsmål:

Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Jens Chr. Lund (S).

  • Ministeren bedes forklare, hvem der kan gennemføre egnethedsbedømmelse af piloter, flyveledere, stewardesser m.fl. Spørgeren ved naturligvis, at Flyvemedicinsk Klinik kan gennemføre de undersøgelser, der lægges til grund for egnethedsbedømmelserne af nogle af de mest vitale funktioner for borgernes sikkerhed. Spørgeren har imidlertid erfaret, at praktiserende læger og sågar læger, der er ansat af flyselskaber kan gennemføre disse bedømmelser. Det bedes i den forbindelse oplyst, om SLV's hjemmeside om emnet er opdateret og dækkende.
  • Finder ministeren, at det er trygt for befolkningen, at erhvervspiloter og flyveledere ikke får den bedste bedømmelse, som efter spørgerens mening gives ved Flyvemedicinsk Klinik? Ministeren bedes i den forbindelse forholde sig til det saglige i, at flyselskaber tester eget personel, og at praktiserende læger uden stor erfaring udfører sådanne alvorlige tests.

  • Ministeren anmodes om at forklare SLV's rolle i egnethedsbedømmelsen af piloter. Spørgeren går ud fra, at SLV har direktivgivende og kontrollerende kompetencer. Hvis spørgerens synspunkter er korrekte, betyder det givet, at læger ansat ved SLV ikke selv burde kunne gennemføre disse sikkerhedsundersøgelser. Spørgeren har imidlertid konstateret, at SLV's læge reklamerer på hjemmesiden som overlæge og flyvelæge med mulighed for at gennemføre helbredsundersøgelser af bl. a. trafikflyvere på to klinikker i Københavnsområdet. Hvis det er korrekt, at det er SLV, der giver tilladelserne til og kontrollerer hvem, der må gennemføre helbredsundersøgelser, er ministeren så enig med spørgeren i, at det virker uheldigt myndighedsmæssigt, hvis SLV giver tilladelse til egne ansatte. Spørgeren vil slet ikke nævne, at der kan være tale om, at det er samme person, der på SLV's vegne giver tilladelse til sig selv.

  • Vil ministeren orientere udvalget om, hvor ofte læger og flyveledere skal kontrolleres? Det er spørgerens opfattelse, at der i den senere tid er sket sådanne ændringer i frekvens og aldersgrænser, at spørgeren er betænkelig ved sikkerheden i lufttrafikken.

  • Vil ministeren forklare, hvordan synsfunktionerne kontrolleres ved de forskellige instanser, der kan gennemføre egnethedsbedømmelser? Er Ministeren enig med spørgeren i, at praktiske tests alene ikke er godt nok, men at undersøgelserne kræver specialviden, som efter spørgerens opfattelse kun findes ved Flyvemedicinsk Klinik, når vi taler om erhvervspiloter og flyveledere?

  • Finder Ministeren, at alle piloter og flyveledere bliver testet for svimmelhed, for balanceapparatet, for trykskader (Barøtraumer) og for søvnapnø? Det er spørgerens opfattelse, at 3-10 pct. af alle mennesker lider af svimmelhed, at op til 45 pct. af alle piloter har traumer, og at op til 5 pct. af alle danske mænd får søvnapnø. Da piloter er normale mænd, er det spørgerens opfattelse, at det må være helt afgørende, at piloter og flyveledere får en ordentlig undersøgelse om netop disse forhold. Ministeren anmodes om detaljeret at forklare, hvem der kan udføre disse undersøgelser, og hvordan de gennemføres.


  • Hvor ofte sygemelder piloter sig sammenlignet med øvrige erhvervsgrupper? Spørgeren har den opfattelse, at netop piloter ofte føler sig presset til sygemeldinger, fordi de ikke får drøftet deres problemer med virkelige eksperter.

  • Ministeren anmodes om at forklare forskellen mellem EU-OPS (Subpart Q), det fælles regelsæt i EU angående arbejds- og hviletid for piloter og det nuværende skandinaviske regelsæt. Spørgeren er bestemt tilhænger af fælles EU-regelsæt, men mener, at der mangler nogle videnskabelige undersøgelser, før regelsættet bør iværksættes i de nordiske lande. Spørgeren er vidende om, at alle de nordiske pilotforeninger har udtrykt bestyrtelse over, at det nordiske OPS-udvalg er i gang med at implementere EU-lovgivningen, før de videnskabelige undersøgelser er afsluttet.

  • Kan ministeren bekræfte, at EU-direktivet tillader piloter at flyve op til 11 timer og 45 minutter om natten, samt at effekten af en sådan flyvning er sammenlignelig med 0,08 pct. alkohol i blodet? Samtidig bedes ministeren be- eller afkræfte, at ministeren offentligt har udtalt, at regelsættet ikke ændres, før de videnskabelige undersøgelser er gennemført.

  • Ministeren anmodes om at be- eller afkræfte, at der er læger, der allerede nu godkender piloter efter regler, som SLV påtænker at indføre, men som p.t. ikke er gældende. Spørgeren vil ikke finde det rimeligt at stille et sådant spørgsmål på samrådet, uden at ministeren har kunnet forberede sig på svaret.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00