Debat

Dansk Erhverv: Den nye limfjordsforbindelse vil fremme vækstmulighederne i Nordjylland

Den nye limfjordsforbindelse vil medføre en forbedring af infrastrukturen til gavn for Danmarks vækst, samfund og miljø, skriver fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

Den vil både styrke regionens infrastruktur og medføre økonomiske-, miljømæssige-, og sociale gevinster, skriver Dansk Erhverv om den tredje limfjordsforbindelse. 
Den vil både styrke regionens infrastruktur og medføre økonomiske-, miljømæssige-, og sociale gevinster, skriver Dansk Erhverv om den tredje limfjordsforbindelse. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jesper Højte Stenbæk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den tredje limfjordsforbindelse er en del af den politiske aftale Infrastrukturplanen 2035. De nærmere detaljer om forbindelsen bliver drøftet politisk i disse dage.

Den nye forbindelse kommer som en løsning til trængslen på Limfjordsbroen igennem Aalborg og Limfjordstunnelen, der er motorvejsforbindelsen mellem Aalborg og Nørresundby.

Forbindelsen er en nødvendighed, da kapaciteten på de gamle forbindelser er næsten opbrugt.

Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
 

Den vil både styrke regionens infrastruktur og medføre økonomiske-, miljømæssige-, og sociale gevinster. Dansk Erhverv støtter op om dette projekt og peger på de mange fordele, en ny limfjordsforbindelse vil have både regionalt og nationalt. 

Læs også

En forbedret mobilitet

En høj mobilitet er en forudsætning for erhvervslivets produktivitet og konkurrenceevne og derfor også for samfundet. En ny forbindelse på tværs af Limfjorden binder det nordlige og midtjyske Danmark bedre sammen, idet den øger mobiliteten for både erhvervsliv og borgere.

Forbindelsen er en nødvendighed, da kapaciteten på de gamle forbindelser er næsten opbrugt.

For virksomheder og borgere i regionen vil en forbedret mobilitet betyde kortere rejsetider, som både reducerer transportomkostninger, giver bedre beskæftigelsesmuligheder og øger produktiviteten, hvilket fremmer den lokale vækst. Ligeledes vil den formindskede trængsel betyde mere sikker trafik som følge af færre trafikpropper og trafikuheld. 

Læs også

Mindre miljøbelastning

Selve bygningen af forbindelsen vil koste på CO2-kontoen. Når forbindelsen er bygget, vil den til gengæld flytte særligt støjforurening ud af byen. Det er i den forbindelse vigtigt at huske på, at den generelle udvikling går mod grønnere biler. Derfor vil forureningen fra transporten falde over tid i hele samfundet, men trafikken støjer fortsat noget, og trafiksikkerheden øges ved at flytte biler ud af byen.

Limfjordsbroen trækker for nuværende trafik gennem Aalborg centrum, men med den nye forbindelse vil en større del køre udenom byen og dette vil reducere luftforureningen i byen. Ligeledes vil den formindskede trængsel forbedre luftkvaliteten og reducere støjforureningen særligt til gavn for gaderne i Aalborg og Nørresundby, der vil blive mere fredelige.

Regional udvikling

En ny forbindelse over Limfjorden vil styrke den regionale økonomi samt den sociale sammenhængskraft. Når de trafikbelastede gader i Aalborg og Nørresundby aflastes som følge af en aflastning af Limfjordsbroen, vil det skabe muligheder for byudviklingen i selve Aalborg.

Nordjylland bliver koblet tættere sammen og kommer tættere på Aalborg og resten af Danmark i rejsetid.

Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv

Men det vil også betyde, at Nordjylland bliver koblet tættere sammen og kommer tættere på Aalborg og resten af Danmark i rejsetid.

Dette vil fremme Nordjyllands vækstmuligheder: Virksomheder får lettere adgang til kunder, leverandører, ressourcer og arbejdskraft, som vil skabe mulighed for at øge handel og investeringer mellem det Nordjyske og det, der ligger syd for Limfjorden. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)









0:000:00