Debat

Intelligente løsninger bedre end asfalt og skinner

DEBAT: Afgiftsstruktur og ITS skal med i infrastrukturplan - hvis det lykkes, kan det blive et eksporteventyr, mener dagens debattør.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Henriques
Seniortransportøkonom, TetraPlan A/S

Infrastrukturkommissionen har afleveret sin rapport. Fra mange sider har der lydt kritik af, at rapporten anses for at indeholde for få visioner og kun behandler problemstillingerne i relation til løsning af fremtidens trafikale problemer "halvt", idet hele reguleringssiden kun er medtaget i meget begrænset omfang.

Kritikken er ikke forkert, men det er adressen, idet kommissionen jo har gjort, hvad den er blevet bedt om inden for de givne rammer. Så i stedet for at ærgre sig over, hvad kommissionen ikke fik lov til at undersøge, var det måske mere fremadrettet at tage fat i nogle af de elementer, der er undersøgt og vil blive undersøgt det næste halve års tid, og se, om det ikke er muligt at få taget nogle gode livtag med trafikken ad den vej.

Fokusere mere på optimering
Skal vi løse nogle af de mest påtrængende trafikale problemer på kort og mellemlangt sigt, er det vigtigt at fokusere langt mere på mulighederne inden for alle former for optimering og brug af intelligente trafikløsninger. Og disse kan så forhåbentlig på kort sigt suppleres med brugen af økonomisk baserede instrumenter.

Satser vi her og nu på bedre samkørelsesordninger baseret på brug af it-baserede løsninger i kombination med gode kollektive løsninger og geografisk velanbragte parkeringsanlæg, kan vi uden tvivl tage en del af trykket af myldretidstrafikken- og trængslen.

Ikke mindst omkring de store byer er løsninger af denne karakter oplagte og har stor effekt, og det er jo ligeledes der, at forudsætningerne i form af mange bilture og et veludviklet kollektivt net findes. Og en indsats, der virker, vil kunne kaste rigtig mange positive effekter af sig i form af mindsket trængsel, forbedret miljø og måske endda muligheder for at holde lidt igen med de store og dyre og (anlægsmæssigt) langvarige infrastrukturprojekter.

Muligvis kan vi ikke bygge en Mercedes i Danmark, men erfaringen viser, at det har været muligt at søsætte ganske mange succeshistorier med afsæt i en it-platform.

Michael Henriques
Seniortransportøkonom, TetraPlan A/S

Små biler er faresignal
Men det er vigtigt at komme igang nu. For midt i glæden over, at danskerne tilsyneladende er godt i gang med at købe langt mere energiøkonomiske og dermed også mere miljørigtige biler end tidligere, er det samtidig værd at hejse et lille faresignal.

Ufortalt er "problemet" dog, at de små bilers marginale omkostninger, set med brugerens øjne, ofte er på niveau med prisen for at benytte den kollektive trafik, og hvorfor så ikke bruge bilen på hele rejsen, når den først er startet?

Her kommer vi ikke ud over en ændret afgiftsstruktur, som ikke har som formål at ændre det samlede afgiftstryk, men derimod at omlægge disse på en måde, så incitamentet til at anskaffe sikre og miljørigtige biler forstærkes. Samtidig med, at brugen drejes væk fra at skulle dække hele pendlerturen til i stedet at være en del af en samlet løsning, som indeholder brug af kollektiv transport og/eller en langt større samkørsel, end tilfældet er i dag.

Kan blive en succeshistorie
Og lad os tage ved lære af alle de udenlandske erfaringer med de intelligente systemer uden at falde i de grøfter, som vi kan se i nabolandene. Muligvis kan vi ikke bygge en Mercedes i Danmark, men erfaringen viser, at det har været muligt at søsætte ganske mange succeshistorier med afsæt i en it-platform.

Så hvorfor ikke statse på en dansk model indenfor trafikregulering og trafikafvikling som kombinerer det bedste inden for it-løsninger med de bedste erfaringer inden for samkørsel og kollektive løsninger? Og så skrue det hele sammen inden for rammerne af den danske blandingsøkonomi- og demokratimodel, således at det efterfølgende kan gøres til en eksportsucces på linje med produkter fra Danfoss og B&O?

Fantasteri? Ja, nok en smule, men bestemt ikke utopi. For der er ingen tvivl om, at løsninger af denne karakter vil være hurtigere at implementere, have større gennemslagskraft over for de trafikale problemer og være langt mere levedygtige end alene at satse på mere asfalt og flere jernbaneskinner. Og da modstanden mod disse intelligente løsninger overvejende er lejret i vores vaner, så er det bare med at komme i gang med holdningsbearbejdningen og de gode rollemodeller.     

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00