Debat

Skibsfart er miljørigtig transport

DEBAT: Danmarks Rederiforening svarer igen på Green Peace kritik af skibsfartens CO2 udslip.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jan Fritz Hansen
Vicedirektør Danmarks Rederiforening

Skibsfarten er den transportform, hvor der udledes mindst CO2 pr. transporteret ton
gods. Hovedparten af transporten sker med bulk- og tankskibe, som typisk blot udleder tre gram CO2 i forbindelse med transport af et ton gods en kilometer.

Det er der ingen anden transportform, der kommer blot tilnærmelsesvis i nærheden af.

Det enorme transportarbejde med at flytte 90 pct. af verdenshandelen betyder selvfølgelig også, at der samlet er et stort energiforbrug og dermed et betydeligt CO2-udslip for international skibsfart.

Dansk skibsfart er en stor international aktør med udspring i et relativt lille land. Det forhold, at skibsfartens CO2-udledning derfor kan fylde meget i det nationale klimaregnskab, understreger behovet for global regulering.

Jan Fritz Hansen
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening

Udnytte teknologi bedre
Der findes i dag ikke præcise opgørelser over den samlede udledning af CO2 fra skibsfarten. Der er gennemført en række studier om skibsfartens CO2-udledning globalt set f.eks. i Stern-rapporten og i FN-regi. Samlet set peger studierne i retning af, at omkring 2 - 4 pct. af den globale udledning af CO2 stammer fra skibsfart.

Skibsfartens energieffektivitet er resultatet af årtiers udvikling af bedre motorer, skrog, malingstyper og propeller. Teknologisk må det imidlertid også erkendes, at skibsfarten ikke umiddelbart vil have noget alternativ til de nuværende motortyper og fossile brændstoffer.

Fokus vil derfor være på at udnytte og udvikle eksisterende teknologier endnu bedre.

Ikke muligt at gennemføre absolutte reduktioner
Omfanget af disse forbedringer er dog næppe nok til at modvirke væksten i skibsfartens transportarbejde på globalt plan. Det betyder, at det reelt ikke er muligt indenfor en overskuelig årrække at gennemføre absolutte reduktioner af skibsfartens udledning af CO2.

Dette gælder ikke mindst dansk skibsfart, som forventer at vokse betragteligt de kommende fem år.

Et større dansk energiforbrug er imidlertid gavnligt for det globale miljø, når det afspejler større danske markedsandele, da danske rederiers drift er baseret på de mest moderne og energieffektive skibe.

Behov for global regulering 
Dansk skibsfart er en stor international aktør med udspring i et relativt lille land. Det forhold, at skibsfartens CO2-udledning derfor kan fylde meget i det nationale klimaregnskab, understreger behovet for global regulering.

Dansk skibsfart vil aktivt håndtere klimaudfordringen og har med det udgangspunkt opstillet en række principper for det fremtidige arbejde:

  • Forbedre energieffektiviteten for det enkelte skib og den enkelte transport.

  • International og flagneutral regulering, der sikrer lige konkurrencevilkår, således at klimaudflagning undgås.

  • Etablering af en international CO2-mærkning og indeksering af skibe, som over tid sikrer, at der kan strammes op overfor skibsfart, som ikke udvikler sig miljømæssigt positivt.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Fritz Hansen

Sekretariatsleder, Færgesekretariatet, fhv. vicedirektør, Danmarks Rederiforening
cand.polit. (Københavns Uni. 1981)

0:000:00