Kronik

Københavnske borgmestre: Transportministeren bør speede indførslen af kørselsafgifter op

Kørselsafgifter vil reducere trængslen og støj i København. Men Christiansborg nøler. Derfor opfordrer vi regeringen til at sætte speederen i bund og indføre et intelligent kørselsafgift-system, skriver Sophie Hæstorp Andersen, Sisse Marie Welling og Mia Nyegaard.

Indtægterne fra kørselsafgifter i København skal bruges til investeringer i kollektiv transport, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S), Sisse Marie Welling (SF) og Mia Nyegaard (RV).
Indtægterne fra kørselsafgifter i København skal bruges til investeringer i kollektiv transport, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S), Sisse Marie Welling (SF) og Mia Nyegaard (RV).Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Sophie Hæstorp AndersenSisse Marie WellingMia Nyegaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Trængsel er spild af tid, trængsel er dårligt for miljøet, og trængsel er dårligt for luftkvaliteten. Det er deprimerende at se endeløse pendlerkøer, der i myldretiden snegler sig ind og ud af vores byer og igennem vores boligkvarterer. Lige så deprimerende er det, at vi rent faktisk kender løsningen, men Christiansborg nøler.  

Helt tilbage i december 2021 konkluderede Vejdirektoratet i en opgørelse til Folketingets Transportudvalg, at trængsel årligt resulterer i cirka 84 millioner forsinkelsestimer på landsplan. Det svarer til cirka 70.000 fuldtidsstillinger.

Det samfundsøkonomiske tab er på cirka 28 milliarder kroner om året, hvoraf over halvdelen rammer erhvervslivet.

Mere trængsel og støj i 2035

Nu viser helt nye tal fra første del af den store, tværgående mobilitetsanalyse for hele hovedstadsområdet, som er gennemført i samarbejde mellem Københavns Kommune, KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden, at vi frem mod 2035 ser ind i endnu mere trængsel, flere biler, mere generende støj fra stærkt trafikerede veje og stigende rejsetider.

Fremskrivningerne viser en stigning på 310.000 flere bilture i 2035 som følge af forventet befolkningstilvækst, økonomisk vækst, udbygning af infrastruktur og faldende kørselsomkostninger for bilister.

Når flere og flere vælger bilen til, så går det også ud over vores folkesundhed.

Sophie Hæstorp Andersen (S), Sisse Marie Welling (SF) og Mia Nyegaard (RV)
Hhv. overborgmester, sundheds- og omsorgsborgmester og kultur- og fritidsborgmester, Københavns Kommune

Lastbiltrafikken ind og ud af hovedstadsområdet forventes at stige med 25 procent til cirka 7.000 ture per (hverdags)døgn. Det samlede antal af kørte kilometer i motorkøretøjer vil i perioden stige med ti procent, og det forventes, at den kollektive transport udenfor centralkommunerne vil miste markedsandele til bilen.

Når flere og flere vælger bilen til, går det også ud over vores folkesundhed. I København dør omkring 440 hvert år for tidligt på grund af luftforurening. Det svarer til hvert tiende af alle dødsfald i København.

Det går altså den helt forkerte vej. Og det er ikke en udvikling, der vender af sig selv.

Det kræver politisk handling, hvis vi skal få bilisterne til at stige op på cyklen eller ind i den kollektive transport, mindske luftforureningen og undgå, at vores boliger belastes af endnu mere støj end i dag – særligt i og omkring de større byer.

Flertal på plads i København

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan får vi vendt udviklingen?

I Københavns Kommune har vi strammet kravene i vores miljøzone, så det er ulovligt for dieselbiler uden partikelfilter at køre i byen. Vi sænker hastigheden på flere københavnske veje, og etablerer cykelgader, hvor bilerne må køre på cyklernes præmisser – ikke omvendt.

Derudover investerer vi i mere metro, automatisering af S-tog, så de kan køre hurtigere og hyppigere. Vi har igangsat en undersøgelse af, hvordan fossil vejtrafik kan udfases i København inden 2030.

Men det er ikke nok.

Læs også

Uafhængige eksperter og rådgivere for skiftende regeringer har længe peget på indførslen af et intelligent kørselsafgift-system, hvor bilister betaler på baggrund af, hvor, hvornår og hvor langt de kører, som den bedste løsning til at nedbringe trængslen.

I København, hvor problemet er størst, har der fra politisk hold længe været flertal for at indføre kørselsafgifter. Hidtil har Christiansborg dog ikke ønsket at ændre lovgivningen eller give dispensation.

Men der er håb forude.

Løsningen ligger lige for

Tidligere i år udtalte transportminister Thomas Danielsen (V), at han ser kørselsafgifter som en given ting. Han har udtalt, at det skal være "stort set gratis at køre over Agger Tange i Vestjylland, imens det bliver dyrt at køre på vejen ovenover metroen i København".

Det er en løsning, som også organisationer som De Danske Bilimportører, FDM, DI Transport og Bilbranchen bakker op om. Det er positivt.

Uafhængige eksperter og rådgivere for skiftende regeringer har længe peget på indførslen af et intelligent kørselsafgift-system.

Sophie Hæstorp Andersen (S), Sisse Marie Welling (SF) og Mia Nyegaard (RV)
Hhv. overborgmester, sundheds- og omsorgsborgmester og kultur- og fritidsborgmester, Københavns Kommune

Ligesom det er positivt, at staten nu, med inddragelse af 2.200 udvalgte borgere har igangsat et forsøg, der skal undersøge, hvordan kørselsafgifter påvirker bilisters adfærd, samt hvordan et kørselsafgift-system kan indføres i praksis.

Alligevel har transportministeren ved flere lejligheder understreget, at han ikke sætter foden på speederen, og at det må være op til fremtidige regeringer at indføre et intelligent kørselsafgift-system i Danmark.

Det undrer os. Hvorfor skal vi ikke løse konkrete udfordringer i vores samfund, når løsningen ligger lige foran os?

Konsulenthuset Incentive afleverede tilbage i 2020 en analyse til Københavns Kommune, som viser, at indførslen af et kørselsafgift-system, der er provenuneutralt for staten, kan reducere antallet af kørte kilometer i København og Frederiksberg med 33 procent i myldretiden og 19 procent uden for myldretiden.

I hele Hovedstadsområdet vil tallet være 23 procent, svarende til en reduktion i den årlige rejsetid på 11 millioner timer. Det scenarie vil være et klart svar på den frustration, som rigtig mange, både private og især erhvervsdrivende, oplever i dag.    

Kørselsafgifter virker

Det er ikke svært at forstå, at store byer i Norden og resten af Europa allerede har valgt at handle. I London har et lignende system reduceret trængslen i den centrale del af byen med 30 procent og rykket 10 procent af alle rejser over til bæredygtige transportformer.

I Oslo bidrager deres bompengesystem til finansiering af ny infrastruktur og kollektive trafikinvesteringer. Stockholms 'Trängselskatt' har ført til en reduktion i biltrafikken på cirka 18 procent. Det mener vi også, skal være tilfældet i København.

Indtægterne fra kørselsafgifter i København skal bruges til investeringer i kollektiv transport her i København.

Læs også

Teknologien til indførsel af et intelligent kørselsafgift-system findes altså allerede. Eksperterne anbefaler det, og vi i byerne efterspørger det. Kørselsafgifter vil nemlig reducere trængslen og støj i København.

Det logiske vil være, at indtægterne bliver lokalt og går til at finansiere af attraktive, kollektive løsninger til Bedre regionale togforbindelser, bedre S-tog, flere og bedre busforbindelser og mere metro.

Danmark bryster sig normalt af at være et foregangsland. Så lad os nu komme i gang.

Vi opfordrer derfor regeringen og transportministeren til at være ambitiøse og arbejde målrettet for at være klar til at indføre et intelligent kørselsafgift-system i Danmark i direkte forlængelse af statens forsøgsordning, der afsluttes i 2025.

Det giver simpelthen ikke mening at lade være.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

Sisse Marie Welling

Sundheds- og omsorgsborgmester (SF), Københavns Kommune, fungerende formand, KL's Sundheds- og Ældreudvalg
cand.mag. i historie (Københavns Uni. 2017)

Mia Nyegaard

Kultur- og fritidsborgmester (R), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni.), MA i afrikastudier (Københavns Uni.)

0:000:00