DTL får ingen kritik af interesseorganisationer

KONKURRENCE:DI, Dansk Byggeri og Dansk Erhverv vil ikke kritisere DTL, selv om de har medlemmer, der kan være berørt af Konkurrencestyrelsens sag mod DTL.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Hos os er det en gylden regel, at vi indskærper overfor brancheorganisationerne, at man ikke må gøre ting, som er i strid med konkurrencereglerne.

Anders Ladefoged
Direktør, DI
Fakta
DTL har blandt andet brudt loven sådan her:  
  • Opfordret medlemmerne til at vælte omkostningsstigninger over på kunderne.
  • Offentliggjort en elektronisk beregningsmodel til brug for medlemmernes justering af kørselspriser, hvis dieselolien stiger. Modellen har været indrettet, så der angives et højere oliepristillæg, når dieselolien stiger, mens der angives et uændret oliepristillæg, når olieprisen falder. 
  • Stillet et kalkulationsværktøj til rådighed for foreningens medlemmer, hvor en række omkostningsposter er forhåndsudfyldt, selvom omkostningsposterne burde være individuelle for den enkelte vognmandsvirksomhed.
  • Udgivet omkostningsprognoser med DTL's forventninger til omkostningsudviklingen det kommende år.

Kilde: Konkurrencestyrelsen

Det er bagateller og burde ikke have været nogen sag. Sådan er reaktionen fra DTL's direktør Erik Østergaard efter, at Konkurrencestyrelsen har slået fast, at interesseorganisationen for 3100 transportvirksomheder på mindst fire måder har overtrådt Konkurrenceloven.

De har fået en række påbud men ingen bøde.

"Afgørelsen siger, at vi nu skal justere nogle medlemsværktøjer, som vi i forvejen enten allerede havde ændret eller havde ønsket en dialog med Konkurrencestyrelsen om - og herudover justere værktøjer, som Konkurrencestyrelsen tidligere har godkendt. Det gør vi så. Vi er ikke overraskede over, at der ikke er kommet mere ud af sagen," siger han (Læs hele hans pressemeddelse i bunden af artiklen).

DI afventer reaktion fra medlemmer
Hos nogle af landets andre interesseorganisationer, ønsker man ikke at kritisere DTL, selv om deres medlemmer er kunder hos DTL's medlemmer.

Hos DI vil man lytte til medlemmernes reaktion på Konkurrencestyrelsens påbud til DTL.

"Vi vil lytte til in-put fra vores medlemmer. Men som udgangspunkt, så vurderer jeg, at det må være de enkelte af vores medlemsvirksomheder, der beslutter, om de vil foretage sig yderligere," siger underdirektør i DI, Anders Ladefoged. Han gør opmærksom på, at det vil blive svært at dokumentere et tab som følge af de ulovligheder, der er foregået hos DTL.

Har DTL tabt anseelse eller troværdighed i jeres øjne på grund af denne sag?

"Det vurderer vi slet ikke på baggrund af sådan en sag," siger Anders Ladefoged.

Dansk Erhverv har DTL som medlem
Hos Dansk Industri har man ikke fået lignende påbud fra Konkurrencestyrelsen.

"Hos os er det en gylden regel, at vi indskærper overfor brancheorganisationerne, at man ikke må gøre ting, som er i strid med konkurrencereglerne," fortæller Anders Ladefoged.

Efter Konkurrencestyrelsens aktion mod DTL, bad DI dog styrelsen udgive et lille hæfte med de konkurrenceregler, der gælder for samarbejde i brancheorganisationer, som der er mange af i DI.

Samtidig holder de deres brancheorganisationer fokuseret på problemstillingen.

"Vi opfordrer vores brancheorganisationer til at spørge Konkurrencestyrelsen, hvis de er i det mindste tvivl. Det er jo dem, der fortolker lovgivningen og fortolkninger kan ændre sig, så man skal hele tiden passe på og være lydhør," siger Anders Ladefoged.

Hos Dansk Erhverv, hvor der både er mange transportkunder, men hvor DTL også er medlem, ønskede ingen at udtale sig, forklarede Dansk Erhvervspressechef.

Dansk Byggeri vil ikke være dommer
Hos Dansk Byggeri ønsker man ikke at kommentere direkte på Konkurrencestyrelsens påbud til DTL.

"Men jeg kan forsikre, at man ikke finder lignende problemer hos os, vi vil ikke gøre os til dommere i den sag," siger Mogens Hansen, direktør i Dansk Byggeri.

På spørgsmålet om de vil undersøge om deres medlemmer kan have tabt penge, siger han.

"Det er der ikke taget stilling til på nuværende tidspunkt."

Dokumentation

DTL's reaktion på Konkurrencestyrelsens redegørelse:

Konkurrencestyrelsens stort anlagte og uanmeldte besøg - et såkaldt dawn raid hos transportbranchens hovedorganisation, Dansk Transport og Logistik - den 13. marts 2008 er 17. december blevet afgjort i Konkurrencerådet. Besøget i marts havde til formål at afdække eventuelle aftalte priser i den danske transportbranche.

"Afgørelsen siger, at vi nu skal justere nogle medlemsværktøjer, som vi i forvejen enten allerede havde ændret eller havde ønsket en dialog med Konkurrencestyrelsen om - og herudover justere værktøjer, som Konkurrencestyrelsen tidligere har godkendt. Det gør vi så. Vi er ikke overraskede over, at der ikke er kommet mere ud af sagen. DTL har ikke viden om, at der skulle være aftalte priser i branchen, og vi har heller ikke medvirket til det. Vi har derimod gennem mange år haft en åben dialog med Konkurrencestyrelsen - og det, som Konkurrencerådet nu ønsker justeret af DTL, kunne Konkurrencestyrelsen helt udramatisk have bedt os om, hvis styrelsen var kommet til det møde, vi havde inviteret styrelsen til godt en måneds tid før det uanmeldte kontrolbesøg", siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.

DTL havde nemlig i begyndelsen af året inviteret styrelsen til møde for blandt andet at høre, om Konkurrencestyrelsen mente, at der kunne være problemer med nogle af de værktøjer og informationer, som DTL forsyner de danske transportvirksomheder med. Dem havde DTL i øvrigt selv oplyst styrelsen om i anden sammenhæng i 2006. Mødet skulle ifølge aftalen med styrelsen have været holdt hos DTL den 6. marts i år.

"Men et par dage forinden meddelte Konkurrencestyrelsen telefonisk, at man var blevet forhindret den 6. marts, og der blev aftalt nyt mødetidspunkt til den 24. april. I stedet valgte styrelsen så at gennemføre et dawn raid, der fandt sted ugen efter det aflyste møde, og styrelsens fremgangsmåde har derfor overrasket DTL. Havde styrelsen i stedet fortsat dialogen med DTL, havde det efterfølgende dawn raid og undersøgelsesarbejde været unødvendigt. Efter vores mening har styrelsen valgt at benytte en unødvendig fremgangsmåde for at skaffe sig nogle informationer, som man kunne have fået ved at fortsætte den dialog, man allerede havde med DTL. Denne adfærd har efter vores bedste overbevisning været et spild af skatteborgernes penge," siger Erik Østergaard.

Det har også vakt en del undren i DTL, at det under processen kom frem, at styrelsen havde forlagt en del af sine egne tidligere godkendelser af DTL-værktøjer. Dem måtte DTL, mens undersøgelsen stod på, selv forsyne Konkurrencestyrelsen med i kopi. Heldigvis havde DTL orden i sine arkiver.

"Samlet set kan vi konkludere, at det, som Konkurrencestyrelsen fandt, var noget, som var bekendt for styrelsen allerede i 2006. Vi har ikke just fået et imponerende indtryk af forløbet i denne undersøgelse. Men nu er det historie, og DTL havde allerede forud for Konkurrencerådets møde 17. december ændret de fleste ting, som Konkurrencerådet nu formelt har pålagt DTL at ændre. Det handler især om ting, som Konkurrencestyrelsen tidligere under samme lovgivning har godkendt, men hvor man nu ønsker en ny praksis," siger Erik Østergaard.

 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00