Branchen: Vejdirektoratet mangler realitetssans

NYHED: Det bliver ikke billigere at bygge Motorring 3, selvom Vejdirektoratet splitter licitationen op, vurderer vejbranchen.
Udbygningen af Motorring 3 bliver nu forsinket, fordi Vejdirektoratet tror de kan gøre det billigere. Vejbranchen afviser.
Udbygningen af Motorring 3 bliver nu forsinket, fordi Vejdirektoratet tror de kan gøre det billigere. Vejbranchen afviser.Foto: colourbox

Det virker som om, at Vejdirektoratet er under et enormt pres fra finansministeriet. De er skræmt fra hvid og sans, fordi de i forvejen har budgetoverskridelser på nogle projekter.

Thomas Rask Jensen
Formand for asfaltindustriens brancheorganisation
Fakta

Licitation af Motorring 3
-
Vejdirektoratet har besluttet at annullere licitationen af et stort forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen.

-Pihl & Søn og MT Højgaard bød henholdsvis 786 millioner og 810 millioner kroner.

-Tilbuddene lå 25 til 30 procent over, hvad Vejdirektoratet havde ventet.

-Forbindelsesanlægget er en integreret del af udbygningen af Motorring 3 på en cirka 3 km lang strækning mellem Slotsherrensvej og Roskildevej.

-Forsinkelsen betyder, at åbningen af den del af Motorring 3 i tre spor i hver retning bliver udskudt i et år fra 2010 til 2011.

-Åbningen af Frederikssundmotorvejens 1. etape bliver også udskudt i et år fra 2012 til 2013.


Kilde: Vejdirektoratet

Udbygningen af Motorring 3 på Sjælland bliver ikke billigere, selvom vejdirektoratet splitter projektet op i mindre bidder.

Det vurderer ledende folk fra branchen, i kølvandet på Vejdirektoratets beslutning om at annullere udbudsmaterialet, fordi tilbuddene var godt 25 procent over det, som man havde forventet.

"Synergieffekten der ligger i at have en entreprenør til at styre opgaven forsvinder, så jeg tror simpelthen ikke det bliver billigere. Hvis man har otte entreprenører til at løse den samme opgave, vil de alle sammen have noget, som kunne være lagt sammen, hvis der bare var en entreprenør til opgaven," siger formand for asfaltindustriens brancheorganisation, Thomas Rask Jensen.

Han bakkes op af Jesper Arkil, direktør for entreprenørfirmaet Arkil, der lod være med at byde på projektet, fordi man vurderede, at det var for risikabelt.

Ingen garanti for lavere pris
Ifølge Altingets oplysninger, var Vejdirektoratet allerede blevet informeret af rådgivningsselskabet COWI om, at projektet ikke bliver billigere i små bidder, inden man valgte at annullere udbuddet.

Det afviser vejdirektoratet, selvom man ikke kan garantere, at projektet bliver billigere:

"Vi vurderer på de priser vi får på nogle tilsvarende arbejder, men vi kan jo ikke vide, hvad licitationerne bliver om et halvt eller et helt år. Men vi mener, at vi kan få en større konkurrence ved at splitte det op. Så må markedet afgøre hvad prisen er," siger anlægschef Jens Holmboe fra Vejdirektoratet og fortsætter:

"Vi kan ikke ændre ved at synergieffekterne forsvinder, når man deler det op, men vi kan sikre os, at der bliver mindst mulige problemer ved grænsefladerne."

Mange ukendte risici
Ifølge Jesper Arkil bliver man nødt til at være bedre til at fordele risikoen ved arbejde mellem staten og entreprenøren, hvis prisen for det komplicerede projekt skal ned:

"Der har været lagt for mange ukendte risici over på entreprenøren. Det er midt igennem en by, og det har man ikke taget højde for," siger Jesper Arkil.

Motorring 3 er et kompliceret projekt, og der kan opstå mange situationer, hvor risikodelingen bliver uklar. Det kan for eksempel være gener fra anlægsarbejdet, trafikhåndtering, omlægning af kabler, myndighedshåndtering osv. I Vejdirektoratet afviser man kritikken:

"Vi har ikke været for dårlige til at dele risikoen med entreprenørerne, ved det her projekt, for vi følger markedets standarder," siger Jens Holmboe.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00