Kørselsfradrag splitter erhvervslivet og de grønne

NYHED: Dansk Erhverv er skuffede over, at Skatterådet nægter at ændre kørselsfradraget. God beslutning for miljøet, mener Det Økologiske Råd.
Dansk Erhverv mener, at kørselsfradraget bør hæves for at hjælpe virksomheder med pendlende medarbejdere. Dårligt i en tid hvor transportsektorens CO2-udslip skal nedbringes, mener Det Økologiske Råd.
Dansk Erhverv mener, at kørselsfradraget bør hæves for at hjælpe virksomheder med pendlende medarbejdere. Dårligt i en tid hvor transportsektorens CO2-udslip skal nedbringes, mener Det Økologiske Råd.Foto: Colourbox

Der er mange lande, der ikke har transportfradrag, eller hvor det er sværere at få fradrag for bilkørsel. F.eks. i Sverige og Finland gives kun transportfradrag for bilkørsel, hvis de kollektive trafikforbindelser er dårlige. Det fungerer arbejdsmarkedet i de lande ikke dårligere af.

Christian Ege
Formand for Det Økologiske Råd

Skatterådets afvisning af at hæve kørselsfradraget ekstraordinært splitter erhvervslivet og de grønne organisationer.

Dansk Erhverv er skuffet over beslutningen, og henviser til en ny undersøgelse, de har lavet, der viser, at de dyre benzinpriser gør det sværere for virksomhederne at holde på deres pendlende medarbejdere:

"Hvis der ikke gøres noget, kan det få alvorlige konsekvenser for de virksomheder, som er afhængige af, at folk kommer langvejsfra. Specielt for folk bosat i udkantsområderne er det problematisk, og man risikerer, at udkantsområderne bliver affolket, da folk ikke har penge til at køre langt for at komme på arbejde. Samtidig vil serviceerhvervene i de større byer ikke kunne skaffe den nødvendige arbejdskraft, hvilket vil hæmme væksten," siger Jens Brendstrup, cheføkonom i Dansk Erhverv.

Ifølge undersøgelsen har ti procent af virksomhederne mistet medarbejdere på grund af høje transportomkostninger. Jens Brendstrup henviser til, at regeringen har haft gode erfaringer med at fordoble fradraget for folk i tyndt befolkede egne.

Det Økologiske Råd: En forhøjelse vil skade miljøet
I Det Økologiske Råd er der derimod stor tilfredshed med Skatterådets beslutning.

"En forhøjelse ville have været en forkert vej at gå i en tid, hvor det er afgørende vigtigt, at transportsektoren begynder at bidrage til reduktion - og ikke forhøjelse - af CO2-udslippet," siger formand Christian Ege.

Han mener i stedet, at fradraget bør afvikles, fordi det skaber unødig bilkørsel. Han henviser til, at folk fra oplandet til København er de mest ivrige brugere af fradraget, selvom der netop her findes offentlige alternativer. Samtidig betegner OECD fradraget som et tilskud med en negativ miljøgevinst:

"Der er mange lande, der ikke har transportfradrag, eller hvor det er sværere at få fradrag for bilkørsel. F.eks. i Sverige og Finland gives kun transportfradrag for bilkørsel, hvis de kollektive trafikforbindelser er dårlige. Det fungerer arbejdsmarkedet i de lande ikke dårligere af," understreger Christian Ege.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00