DSB vil have havvindmøller i Storebælt

TOG: DSB leger med tanken om at få sine egne havvindmøller i Storebælt, som kan levere strøm nok til, at alle togstrækninger i fremtiden er elektrificerede. Spørgsmålet er, om DSB vil fortsætte med dieseltog, hvis IC4-kontrakten annuleres, siger trafikforsker.
DSB leger med tanken om at investere i havvindmøller. Det kom frem under en konference på Christiansborg onsdag.
DSB leger med tanken om at investere i havvindmøller. Det kom frem under en konference på Christiansborg onsdag.
Anne Bjerregaard

Det kan være IC4-problematikken, eller fordi man skal udskifte IC3. IC4 er et sted, hvor kortene bliver holdt meget tæt til kroppen

Alex Landex
Trafikforsker, DTU Transport

DSB "leger med tanken" om at investere i sine egne havvindmøller. Helt konkret 60 af slagsen, som samlet vurderes at være det antal, der skal til at dække landets fremtidige el-behov inden for togtrafik. Det kom frem ved konferencen "Fremtidens kollektive transport" der var arrangeret på Christiansborg onsdag af Copenhagen Climate Netvork.

DSB's direktør, Søren Eriksen, luftede tanken for de fremmødte til konferencen og fortalte derudover, at DSB er i dialog med Sund & Bælt om ideen.

Ifølge Altingets oplysninger drejer det sig om havvindmøller, der kan blive opsat nord for Storebæltsbroen, men mere konkret bliver det ikke. Søren Eriksen har over for Altinget ikke haft lyst til at udtale sig nærmere om projektet, da det stadig er på idéplan.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00