Debat

DI: Erhverv langs motorvejene er oplagt

DEBAT: Flere kommuner planlægger at bygge langs motorvejene. Helt oplagt, når kommunerne fordriver virksomhederne fra bymidter og havne, mener DI.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Ulrik Jensen,
Chefkonsulent, DI

DI mener, at planlovgivningen skal skabe rammer for innovative og effektive erhvervsstrukturer i Danmark. Det er en udfordring at få sammentænkt virksomhedernes vilkår og behov med en by i udvikling. En måde at håndtere denne udfordring på, er at betragte areal som en resurse, som skal anvendes hensigtsmæssigt.

Når nu en række kommuner aktivt arbejder på at fordrive det tungere og mere risikobetonede erhvervsliv fra deres bymidter og havneområder, så kan det ikke undre, at der bliver behov for erhvervsarealer uden for byerne. Og her er arealer langs motorvejene et oplagt valg. Støjen fra motorvejen gør, at arealerne ikke er egnede til ret mange andre anvendelser.

Busser med hyppige afgange 
De nye erhvervsområder skal selvfølgelig forsynes med kollektiv trafik. Og hvad det angår, så må et langt, smalt erhvervsområde være ideelt at trafikforsyne kollektivt. Det kræver blot en buslinie med hyppige afgange særligt morgen og aften, eller at kommunen indtænker et tracé til en letbane/sporvogn/metro i planen.

Fakta

Bland dig i miljødebatten.
Skriv til:
[email protected]

I et historisk perspektiv har erhvervsudviklingen altid været bestemmende for byudviklingen. Kommunerne skal derfor i deres planlægning sikre muligheder for at også disse nye erhvervsområder på sigt kan udvikle sig til spændende og attraktive byområder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00