Hvem skal betale infrastrukturen, når riget fattes penge?
Anders Jerking
RedaktionschefDet gælder for eksempel den nye forbindelse over Roskilde Fjord, som skal aflaste den stærkt trafikerede bro ved Frederikssund. Politikerne lover, at den nye forbindelse nu kommer, men til gengæld skal den, som udgangspunkt, finansieres af brugerne selv.
Og brugerfinansieret infrastruktur kan vi komme til at se mere til fremover, mener Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
"Vi kan lige så godt være ærlige at sige, at vi ikke kan skaffe de fornødne midler til infrastrukturen. Men der kan være tale om projekter, som er meget vigtige for samfundet, og så kan brugerbetaling være vejen til at få projekterne gennemført hurtigt. For vi kan jo ikke bruge penge, som vi ikke har," siger han og peger på havnetunnellen i København og en ny Limfjords-forbindelse som kommende projekter, hvor hel eller delvis brugerbetaling kan komme på tale. Til gengæld mener han ikke, at nye veje skal finansieres via brugerbetaling, fordi bilisterne i forvejen betaler høje bilafgifter.
Fakta
Uddrag af aftalen "Bedre mobilitet", november 2010
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Parterne har noteret sig den færdige VVM-redegørelse for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund samt de foreløbige undersøgelser af muligheder for evt. brugerfinansiering.
Parterne er enige om, at det er målet, at der etableres en ny sydlig fjordforbindelse ved Frederikssund, idet forbindelsen som udgangspunkt finansieres gennem brugerbetaling.
Parterne er enige om, at der iværksættes en nærmere analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel, der omfatter både den nye og den eksisterende fjordforbindelse. Parterne er enige om at afsætte 2,0 mio. kr. til analysen.
Arbejdet med beslutningsgrundlaget gennemføres af det statslige aktieselskab Sund & Bælt Holding, der har konkret erfaring med brugerbetaling på faste forbindelser.
Sund & Bælt Holding får til opgave at afdække den faktiske betalingsvilje hos de potentielle brugere og udarbejde et egentligt oplæg til gennemførelse af projektet, hvor de tekniske og organisatoriske løsninger og brugerbetalingsperspektiverne, herunder mulighederne for bro-bizz m.v., sammentænkes.
Parterne træffer endelig beslutning om projektets udformning, finansiering og gennemførelse, når oplægget fra Sund & Bælt foreligger. Oplægget afsluttes i 2011.