25 mia. kr. gav ikke flere passagerer

RAPPORT: Trods investeringer på 25 mia. kr. på få år er der ikke sket en stigning i antallet af passagerer i den kollektive trafik. Rapporten modtages dog med sindsro af borgerlige politikere.
Der er stadig for mange, der tager bilen i stedet for at stige ombord i et metrotog som dette, viser rapport fra COWI.
Der er stadig for mange, der tager bilen i stedet for at stige ombord i et metrotog som dette, viser rapport fra COWI.
Torbjørn Næs Bertelsen

Der er jo ikke nogen, der kan se, hvordan det ville se ud, hvis de penge ikke havde været investeret. Det har været en økonomisk opgangsperiode, og de penge, folk har fået mellem hænderne, har de valgt at bruge på bil nummer to. Pengene er ikke spildt, men folk har valgt den private løsning, fordi der ikke har været et ordentligt alternativ. Specielt på tværs af fingrene i Københavnsområdet.

Johs. Poulsen
(R)

Der er ikke kommet flere passagerer fra bilismen og over i den kollektive trafik. Sådan lyder konklusionen i en rapport fra COWI om passagerudviklingen i hovedstadsområdet. Området er ellers siden 2002 blevet tilført 25 mia. kr., men rapporten med den sigende titel "Hvor blev de af" har ikke flere rejsende.

Rapporten med de nedslående resultater kommer få uger inden, politikerne skal i gang med at forhandle fremtidens investeringer for transportområdet. Investeringer, der vil have stort fokus på en forbedring af den kollektive trafik med toge og busser. Men rapportens resultater tager de borgerlige politikere roligt.

"Der er jo ikke nogen, der kan se, hvordan det ville se ud, hvis de penge ikke havde været investeret. Der har været en økonomisk opgangsperiode, og de penge, folk har fået mellem hænderne, har de valgt at bruge på bil nummer to. Pengene er ikke spildt, men folk har valgt den private løsning, fordi der ikke har været et ordentligt alternativ. Specielt på tværs af fingrene i Københavnsområdet," siger transportordfører for Det Radikale Venstre Johs. Poulsen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00