3F efter filippinersag: Tid til et dansk transportpoliti
KONTROL: Danske politikere skal øge kontrollen med godstransporten og arbejde for restriktiv lovgivning på EU-plan for at rette op på branchen. Det mener 3F, der genopliver idéen om et ’transportpoliti’ efter tysk forbillede.
Kim Rosenkilde
RedaktørNår der er risiko for at blive taget med fingrene i kagedåsen, så er chancen for, at man holder dem oppe, også større.
Jan Villadsen
Formand for Transportgruppen i 3F
Balladen om vognmandsvirksomheden Kurt Beier og de filippinske ansatte, der levede i Padborg under slumlignende forhold, er et symptom på en branche uden socialt bundniveau.
Det er reaktionen fra fagbevægelsen, der efterlyser offensive politiske tiltag såvel nanionalt som på europæisk plan for at undgå lignende sager i fremtiden.
Hos 3F peger formanden for organisationens Transportgruppe, Jan Villadsen, på to parallelle spor, politikerne bør forfølge her og nu. Kontrollen med godstransporten på vejene skal styrkes, og så skal der presses på i EU for at få vedtaget en europæisk vejpakke med effektive værn mod social dumping.
Midler til kontrol med social dumping
Regeringen afsatte med finansloven for 2018 finansiering til den fælles myndighedsindsats, så der i 2019 er afsat i alt 87,2 mio. kr. til indsatsen.
Bevillingen er i 2019 fordelt med 43,2 mio. kr. til Arbejdstilsynet, 29,5 mio. kr. til Skattestyrelsen og 14,5 mio. kr. til Politiet.
Kilde: Skatteministeriet