Debat

3F: Tysk mindsteløn giver fair vilkår på autobahn

DEBAT: Tyskland har indført nye regler om mindsteløn for at modvirke konkurrenceforvridning og særregler. Det har udløst en række helt uforståelige klager fra danske transportvirksomheder og Venstre, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Den nye tyske mindsteløn har udløst en række helt uforståelige klager fra danske transportvirksomheder og Venstre, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport
Den nye tyske mindsteløn har udløst en række helt uforståelige klager fra danske transportvirksomheder og Venstre, skriver Jan Villadsen, formand for 3F TransportFoto: pressefoto/3f.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Jeg tror, der kommer flere og flere regler og krav på nationalt plan, så længe der spekuleres langt ud over grænsen for almindelig forretningsmoral.

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

”Finanz-Kontrolle-Schwarzarbeit”…

Ordene skurrer i ørerne på nogen, fordi 800 tyske kontrollører her fra 1. januar rykker ud for at sikre Tyskland mod sort arbejde – og mod, at den nye mindsteløn i Tyskland bliver omgået.

Til dem, der ikke ved det. Mindstelønnen i Tyskland er på 8,5 euro i timen (knap 65 kroner), og den skyldes lovgivning, der blev indført per 1. januar i alle brancher. Også transportområdet får besøg af ”Finanz-Kontrolle-Schwarzarbeit”. Sikkert i samarbejde med det tyske transportpoliti, BAG. For reglerne gælder al transport med lastbil. Ud af Tyskland, ind i Tyskland, i Tyskland. Cabotage-kørsel, transit, intern godstransport.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på udfordringerne for fremtidens godstransport.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Udløser danske klager
De nye regler har udløst en række klager. Ikke mindst fra danske transportvirksomheder og fra ITD, DI Transport/ATL, Danske Speditører og Venstres medlem af Europa-Parlamentet, Ulla Tørnæs.

Klagerne går på konkurrenceforvridning, særregler og hindringer for fri bevægelighed. Helt som vi har hørt før: For eksempel da Danmark og Finland blev mødt med klager over vores regler og bøder mod ulovlig cabotage-kørsel i 2013. Der er vist også klager på vej over Sverige. For ikke at tale om Frankrigs og Belgiens indsats for at stoppe ulovligt arbejdsmiljø og pres på chauffører, der bor i månedsvis i lastbilerne.

Jeg er ret sikker på, at tyskerne har tjek på EU’s regler. Den tyske mindsteløn er ens for alle. Ingen forvridning her. Og jeg forstår ikke, danske organisationer går forrest med klager. For hvis man overholder de danske aftaler om løn og diæter og tilhørende skatteregler, så er der vist ikke noget at frygte i Tyskland. ”Finanz-Kontrolle-Schwarzarbeit” ønsker jo ikke at sætte lønnen ned.

Tyskerne ønsker styr på sort arbejde og overholdelse af tyske regler og vilkår. Fuldstændig samme ønsker, der ligger bag de danske regler mod piratkørsel og vores skærpede kontrol mod ulovligheder i transportbranchen.

Det er jo regler, der er indført for at modvirke konkurrenceforvridning og særforhold, der sætter fair konkurrence ud af kraft. Som når danske firmaer lader postkasser skyde op i Bulgarien, Rumænien, Polen og Tyskland, hvor formålet er at ansætte billige chauffører til regler, der plukkes efter, hvilket land der bedst passer til virksomhedens behov. Og måske endda efter, hvor i EU, skatten er lavest og kontrollen ringest.

Politikerne gør, hvad de skal
I mine øjne er det ikke formålet med de åbne grænser. Det har jeg muligvis misforstået. Ligesom tyskerne, franskmænd og finnerne? Men jeg tror, der kommer flere og flere regler og krav på nationalt plan, så længe der spekuleres langt ud over grænsen for almindelig forretningsmoral. Politikerne i de enkelte lande gør blot det, de skal. De beskytter love og regler, der er demokratisk vedtaget. De retter sig efter ønsker fra vælgerne.

Derfor kommer vi også til at tage den her debat om fremtidens godstransport med nye øjne på EU-niveau. En debat om sikring af fair transport og lige konkurrence. En grundig diskussion med EU’s politikere og kommissærer og ministre, der bærer længere ind i fremtiden end klager til EU-Kommissionen og langtrukne sager ved EU-domstolen.

Toget kører. Senest sat op i fart af Magnus Heunicke og 12 andre fremsynede transportministre, herunder også den tyske. De har kig på både cabotage-kørsel, postkasseselskaber og fremtidens godstransport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00