Debat

Anker Boye: Timemodellen skal på skinner

DEBAT: Timemodellen, der skal sikre én times rejsetid i tog mellem landets største byer, vil binde Danmark sammen og skabe udvikling og job i hele landet, skriver Odense-borgmester Anker Boye (S).

Timemodellen vil være den mest markante forbedring af det danske transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen, skriver Anker Boye (S), borgmester i Odense. 
Timemodellen vil være den mest markante forbedring af det danske transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen, skriver Anker Boye (S), borgmester i Odense. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anker Boye (S)
Borgmester i Odense

Danmark er ét ud af kun to lande i Europa, der ikke har højhastighedstog, selvom fordelene er åbenlyse.

Timemodellen vil være den mest markante forbedring af det danske transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen, og en times rejsetid i tog mellem landets største byer vil binde Danmark sammen og skabe udvikling og job i hele landet.

Odense er som de andre store byer i Danmark drivkraften bag den regionale udvikling og vækst. Går det godt i Odense, smitter det af på hele Fyn, men bremses væksten i Odense, bremses den på hele Fyn.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Billedet er det samme for alle landets regioner, hvor de store byer er omdrejningspunkter for job- og velstandsskabelse.

Uden timemodel svækkes lokale tiltag
I Odense er vi lige nu midt i en transformation af den gamle industriby til en moderne storby. Vi skaber en by med et attraktivt byliv, et mere alsidigt arbejdsmarked og en by, hvor virksomheder har optimale muligheder for at vokse og udvikle sig. Det kræver en infrastruktur, som kan tilfredsstille de krav om fleksibilitet og kapacitet, som er afgørende for, at den daglige transport ikke er en gene, men en naturlig og uproblematisk del af hverdagen.

Lykkedes det ikke et flertal på Christiansborg at sætte handling bag visionen om timemodellen, skaber man samtidig usikkerhed omkring væksten i hele Danmark.

Anker Boye (S)
Borgmester i Odense

Derfor udbygger vi infrastrukturen i Odense med en letbane, der binder byen sammen med både det nationale jernbanenet og motorvejen. Men hvis ikke timemodellen bliver en realitet, svækkes effekten af de lokale tiltag betydeligt.

Udviklingen i de største byer er afhængig af at kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft. Det kræver en veludviklet infrastruktur, hvor jernbanenettet sammen med motorvejsnettet er hovednerven, der sikrer ordentlige muligheder for at pendle til og fra de byer, hvor virksomhederne og arbejdspladserne er. Med timemodellen får landets store byer større rekrutteringsområder, og det øger fleksibiliteten for både borgere og virksomheder, når rejsetiden gøres kortere. Det gør Danmark mindre, mere fleksibelt og mere konkurrencedygtigt med resten af Europa.

Forbedret rejsetid til Kastrup
Helt afgørende er også rejsetiden til Københavns Lufthavn. Beregninger fra Oxford Research viser, at lufthavnens planer om at øge antallet af rejsende fra 25 til 40 millioner passagerer om året vil skabe eller fastholde 84.000 job i hele landet. Heraf 14.500 job i Region Syddanmark. Timemodellen skaber bedre og hurtigere adgang til lufthavnen og er på den måde vigtig for, at hele Danmark kan få gavn af Københavns Lufthavns udvidelsesplaner. Så lykkedes det ikke et flertal på Christiansborg at sætte handling bag visionen om timemodellen, skaber man samtidig usikkerhed omkring væksten i hele Danmark.

I finansloven for 2016 står der, at Togfonden, der skal finansiere tilblivelsen af timemodellen, skal underkastes et serviceeftersyn, blandt andet på grund af faldende indtægter fra olien i Nordsøen. Det kan give god mening. Men sådan et eftersyn må ikke påvirke visionen og tidsplanen bag timemodellen. Det er projektet og resultatet alt for vigtigt til. Serviceeftersynet skaber forhåbentligt i stedet for en afklaring om, hvordan man sikrer, at der er finansiering til at sætte tilblivelsen af timemodellen i gang.

En rapport udarbejdet af Cowi for de fem største danske byer understreger vigtigheden af at se timemodellen ikke bare med et nationalt perspektiv, men med et internationalt udsyn. Ud over hurtigere adgang til Københavns Lufthavn, giver højhastighedstog i Danmark hurtige togforbindelser til Hamborg, Nordtyskland, Sydnorge og Vestsverige. Det vil være til stor gavn for det danske erhvervsliv og styrke væksten i hele Danmark, når det bliver hurtigere at nå til Danmarks nærmeste eksportmarkeder.

Visionen er på plads, de gode argumenter tårner sig op. Nu skal timemodellen på skinner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anker Boye

Fhv. borgmester (S), Odense Kommune, fhv. formand for KL (1998-2002)
maler (1970)

0:000:00