Debat

Autobranchen: Regeringens lukkede åbningsstrategi skader bilhandlen

DEBAT: Mette Frederiksens lukkede strategi om genåbningen af Danmark gør det svært for autobranchen at handle. For at sikre likviditet i bilforretningerne bør regeringen udskyde betalingen af registreringsafgiften med tre måneder, skriver Gitte Seeberg.

Statsministeren bør lægge scenarierne for anden fase af genåbningen frem for offentligheden, skriver Gitte Seeberg. 
Statsministeren bør lægge scenarierne for anden fase af genåbningen frem for offentligheden, skriver Gitte Seeberg. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Seeberg
Adm. direktør i AutoBranchen Danmark

Autobranchen er en af de første brancher, som bliver ramt, når der er krise. Ligesom ejendomsmæglerne. Sådan var det også tilbage i finanskrise-årene.

Gitte Seeberg
Adm. direktør i AutoBranchen Danmark

I disse dage er der én udmelding, vi alle venter på. Nemlig den hvor statsministeren fortæller os, hvordan anden fase af genåbningen skal foregå. Hvem er de næste i køen for at kunne slå dørene op til forretningen? Og hvornår kan elever og studerende komme tilbage i Folkeskolen, erhvervsskolerne og universiteterne?

Regeringen sidder med mange scenarier, som må skabe hovedbrud på Slotsholmen. Der skal prioriteres. Benhårdt. For at smitten ikke igen skal blusse op.

Men læg nu scenarierne åbent frem. Del dem med os så vi kan forstå prioriteringerne. Der er et stort behov for viden, så virksomhederne kan planlægge sommeren og efteråret.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Bilforretningerne i Danmark har heldigvis undgået den nærmest totale nedlukning som i Tyskland, Spanien Italien, Belgien og andre steder i Europa. Heldigvis. Men det har været svært at tiltrække kunderne. 

Udsat branche
Autobranchen er en af de første brancher, som bliver ramt, når der er krise. Ligesom ejendomsmæglerne. Sådan var det også tilbage i finanskrise-årene. Derfor er der et ekstra stort behov for at få klarhed om retningen i den kommende tid. Virksomhedernes konkurrenceevne er for alvor på spil.

Vi har løbende lavet medlemsundersøgelser siden covid-19 krisen startede. Den seneste undersøgelse har vi netop afsluttet. Knap 25 procent af bilforhandlere i vores rundspørge svarer, at de er i risiko for at gå konkurs inden for det næste år, hvis den nuværende økonomiske situation fortsætter, og der ikke kommer flere hjælpepakker. Det er mange arbejdspladser, der er på spil lokalt i hele landet.

Virksomhederne har brug for klarhed over, hvad næste fase vil indebære. Så der kan komme gang i forretningerne igen og kunderne igen tør købe den nye bil, de havde planer om, før krisen ramte med et brag.

Hvor er vi på vej hen? Hvad er det for en fremtid, vi ser ind i? Hvordan forventes smitten at udvikle sig til efteråret? Regeringen bør dele dens scenarier med os, så der kan lægges de nødvendige planer i virksomhederne.

Læs også

Uklare retningslinjer
Hvor lang tid skal grænserne også være lukkede? Det skaber meget bøvl at komme over dem i øjeblikket. I den seneste tid har vi hjulpet flere medlemmer med at komme ind i Tyskland. For nylig fik et medlem at vide, at han ikke måtte køre over af tysk politi, da han skulle ned for at hente en bil.

Alle papirerne var i orden. Men tysk politi mente ikke, dette var et anerkendelsesværdigt formål, selvom vi er inde på kernen i EU-samarbejdet - varernes fri bevægelighed. Det viste sig, at politiets afvisning var i strid med de retningslinjer, som det tyske udenrigsministerium havde udsendt.

Et andet medlem oplevede ikke at måtte stige ombord på et fly til Tyskland for at hente en bil hjem. Det betød en udskydelse af rejsen med flere timer. Det er en uholdbar situation, når man driver virksomhed.  

Der er brug for klare retningslinjer, som virksomhederne kan forholde sig til og planlægge efter. Det har været godt med hjælpepakkerne og med kompensation for løn og faste udgifter.

Men det er ikke nok til at sikre likviditet til bilforretningerne, som er bundet op på store lagre. Derfor så vi også gerne, at betalingen af registreringsafgiften blev udskudt med minimum 3 måneder for at sikre likviditet i forretningerne.

Det bliver nemlig først til efteråret, at vi rigtigt kan se konsekvenserne for autobranchen. Det er her, salget for marts og resten af foråret for alvor vil slå igennem.

Vi har brug for klarhed og åbenhed i næste fase af genåbningen. Både medarbejdere og virksomheder har brug for at vide, hvad der ligger foran os, så købelysten kan øges, og virksomhederne kan planlægge deres forretningsgange, så vi kan få Danmark i gang igen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00