Barfoed: Aftale vil afhjælpe trængslen

SPØRGSMÅL-SVAR: Han ville gerne have lavet endnu mere. Alligevel kalder transportminister Lars Barfoed (K) onsdagens aftale for historisk.
Kristian Aaskov Nielsen
Det var en tilfreds transportminister, som onsdag aften modtog den ventende presse foran forhandlingslokalet i Transportministeriet.

"Det er omfattende og historiske investeringer. Når det hele er gennemført, vil det betyde en bedre mobilitet i Danmark. Især når vi ser det i sammenhæng med de gigantiske jernbaneinvesteringer, som vi i øvrigt har aftalt," sagde Lars Barfoed.

Han er overbevist om, at investeringerne vil afhjælpe trængslen.

"Det vil afhjælpe trængslen markant. Det er de mest trafikerede vejstrækninger, som vi sætter ind over for. Derfor lever vi også op til regeringens målsætning om, at vi skal sætte ind der, hvor trængslen er størst, og hvor vi bedst kan understøtte en samfundsmæssig udvikling."

Der er nogle, der mener, at der skal det dobbelte til for at løse trængslen. Forslår dette ikke som en skrædder i helvede?

"Det er markante forbedringer, der gennemføres. Havde vi haft pengene, og kunne samfundsøkonomien klare mere, så havde vi gerne set mere. Folk, der ser på, hvad der ikke blev gennemført, må fortælle os, hvordan pengene skal findes, og hvordan vi samfundsøkonomisk kan håndtere det. Vi er jo i den situation, at vi samlet i de næste 10 år investerer over 150 mia. kr. i infrastruktur. Det er historisk. Der er aldrig blevet investeret så meget i infrastruktur på så kort tid. Det betyder, at der vil være en periode, hvor vi presser samfundsøkonomien ganske meget, fordi vi sætter så meget i gang."

Hvornår får bilisterne glæde af det?

"Projekterne er afsluttet mellem 2013 til 2017."

Hvad har I valgt fra i dag?

"Jeg ville gerne have gennemført motorvejen helt på Vestfyn. Jeg ville gerne have gennemført Helsingørmotorvejen helt op til Hørsholm C - inklusive Istedrød-udfletningen samt Køgt Bugt frem til udfletningen til Rødby og Odense. Der har vi måttet etapeopdele for at få plads til det hele. Derudover ville vi gerne have haft penge til at gennemføre nogle rastepladser og mere støjafskærmning. Der siger vi så, at vi har puljer både til støjafskærmning og til rastepladser. Men det gør vi ikke nu i denne aftale, men i en udmøntning af de aftaler."

Hvis De Radikale springer fra, ryger de så ud af forligskredsen?

"De er ikke med i dette forlig, men med i dem, vi har gennemgået. De bliver naturligvis inviteret i fremtidige forhandlinger - også dem, der vil komme i 2011. Så må vi som altid se på, hvor mange der kan enes om det."

Hvor mange af pengene kommer ud at arbejde med det samme, hvor man kunne tale om fremrykkede offentlige investeringer?

"Pengene til vejvedligeholdelsen begynder vi at bruge med det samme. Problemet med de store projekter er, at der lige skal bruges noget tid på at få det i udbud, og nogle steder skal eksproprieres. Så inden man kan få en skovl i jorden, så går der et eller to år."

Er der ikke en risiko for, at man ikke får den samfundsøkonomiske effekt ud af projekterne, når man splitter dem op?

"Vi har omhyggeligt undersøgt, hvad den samfundsøkonomiske effekt er i de opsplittede projekter. Der er en positiv samfundsøkonomisk forrentning på det hele."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00