Biobrændsel vinder ikke kapløbet

TRANSPORTENS DAG: Hvad skal erstatte fossilt brændstof? Transportbranchen tvivler på, at biobrændsel har en rolle i 2020.
Over to tredjedele af konferencedeltagerne til Transportens Dag mener, at biobrændsel er opgivet som grønt alternativ i 2020.
Over to tredjedele af konferencedeltagerne til Transportens Dag mener, at biobrændsel er opgivet som grønt alternativ i 2020. Foto: Kristian Aaskov Nielsen / Altinget.dk
Kristian Aaskov Nielsen
Fakta
Paneldebattens aktører var:

Marianne Wier, Projekt Better Place
- satser på el-løsninger
Søren Worck Jepsen, BMW
- satser på hybridbiler og hydrogen på den lange bane
Thomas Nagy; Novozymes
- satser på biobrændsel
Allan S. Pedersen, Partnerskabet for brint- og brændselsceller
- satser på brint og brændselsceller

Biobrændsel spås ikke store chancer i det lange løb. 68 procent af konferencedeltagerne til Transportens Dag mente, at biobrændsel var opgivet som grønt alternativ i 2020. Det var ikke godt nyt for Novozymes, som satser på bioethanol.

"Jeg er lidt overrasket over, at der er så lidt hype omkring biobrændsel. Som vi ser det, er det det eneste reelle alternativ til benzin lige nu. Kigger man ud på parkeringspladsen, er der ingen el-biler, men samtlige biler kan allerede nu køre på 10%-bioethanol," forsvarede Thomas Nagy, som er exclusive vice president for stakeholder relations i Novozymes, i den efterfølgende paneldebat..

Til Transportens Dag blev konferencedeltagerne inddraget i debatten. Adskillige elektroniske afstemninger blandt publikum blev brugt som afsæt til spørgsmål og debat. Thomas Nagy pegede på, at bioethanol allerede bliver brugt.

"I den amerikanske indycar-serie, der svarer til Formel 1, der kører man allerede på 100 % bioethanol. Det understreger, at bioethanol er ikke 20 år ude. Det er en teknologi, der kan bruges i højteknologiske biler i dag," sagde Thomas Nagy.

Skal ikke satse på en teknologi
Der bliver satset i forskellige retninger, når det gælder om at finde afløseren til fossilt brændstof. Derfor havde transportministeren lagt op til en debat mellem forskellige repræsentanter i en paneldebat til Transportens Dag i Snekkersten i Nordsjælland.

Ikke overraskende argumenterede de fire kombattanter for hver deres teknologi. Af samme grund var der bred enighed om, at afgiften ikke skal indrettes efter en teknologi. En melding som Lars Barfoed (K) kom med i løbet af ugen.

"Jeg var meget glad for at høre, at ministeren ikke vil udpege en vinderteknologi endnu. Vi er ikke et sted, hvor vi er i stand til at udpege en teknologi. Vi er nødt til at kigge på flere forskellige teknologier," sagde Allan S. Pedersen fra Partnerskabet for brint og brændselsceller.

En specifik satsning ligger et stykke ude i fremtiden. Derfor har BMW også valgt at satse på flere teknologier.

"Som udgangspunkt så er jeg enig i, at vi skal være forsigtige med at vælge, om det skal være "betamax" eller "VHS". På den lange bane tror vi, at hydrogen er vejen frem, men undervejs tror vi, det er forskellige teknologier, man skal gøre brug af," sagde direktør i BMW Danmark Søren Worck Jepsen, hvis selskab i øjeblikket satser på hybridbiler.

Ydmyg over for adfærd
BMW's danske direktør, Søren Worck Jepsen pegede også på, at producenter skulle være opmærksomme på forbrugernes mønster.

"De produkter, der er blevet lanceret de sidste 30 år, har taget udgangspunkt i, at det skal være nemt. Vi står over for en udfordring og skal være realistiske over for, om vi kan flytte folk," sagde Søren Worck Jepsen og fortsatte:

"Vi skal være mere ydmyge over for den måde, vi får tilpasset skiftet af brændsel, med den måde vi lever og bevæger os rundt på. Vi skal prøve at finde ud af folks adfærd," sagde han

Barfoed: Standardisering er vigtig
Fra politisk side mener Lars Barfoed også, at der er et stykke arbejde at gøre. Efter paneldebatten mente han, at det var vigtig med en standardisering inden for områderne.

"Der er vi nødt til at skære igennem politisk for at sikre nogle rammer, for at udviklingen kan fortsætte," sagde transportministeren.

Han mener, at der skal skæres igennem inden for standardisering.

Vi skal sørge for at skære igennem politisk, så der bliver noget standardisering eksempelvis på el-området omkring hvilke el-stik, der skal bruges. Når man kører i en elbil ned gennem Europa, skal man kunne lade op på hvilken som helst ladestation, uanset hvilken bil du har," sagde han.

Lars Barfoed har taget de første skridt på europæisk plan.

"Jeg har bragt det op for kommissær Tajani, hvor jeg har bedt ham om at sætte en udvikling i gang. Det er klart min opfattelse, at kommissionen er enig med mig i, at der skal ske noget på europæisk plan," sagde han.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00