Debat

Dansk Erhverv: Omstillingen af transporten kræver, at vi støtter teknologierne klogt

Grønne transportløsninger skal være konkurrencedygtige, og vi skal støtte dem rigtigt. Brint tegner sig for at stå for omlægningen på kort og mellemlang sigt, Power-to-X er fremtidens teknologi, som kan sikre omstillingen af fly og skibe, og så må vi ikke glemme overgangsteknologierne, skriver Jesper Kronborg.

Der er behov for et statsligt
skub og en politisk strategi, der kan understøtte udrulningen af grønne
drivmidler, skriver Jesper Kronborg.
Der er behov for et statsligt skub og en politisk strategi, der kan understøtte udrulningen af grønne drivmidler, skriver Jesper Kronborg.
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvem skal rykke først? Skal teknologien vente på efterspørgslen, eller kommer efterspørgslen med teknologien?

For transportbranchen er det et spørgsmål, der snart skal besvares. Lastbilsproducenterne melder klar til at omlægge produktionen, og transportvirksomhederne er klar til at købe de grønne køretøjer. Nu venter de bare begge på, at den modsatte part rykker først.

Grøn, konkurrencedygtig løsning kræver politisk opbakning

I dag er det sjældent den grønneste løsning, der er den billigste. Der er betydelige meromkostninger tilknyttet den grønne omstilling, hvor andengenerations-HVO koster cirka 4,5 kroner mere end traditionel diesel, mens brintlastbiler forventes at have en meromkostning cirka fire gange så stor i anskaffelsespris.

Det kræver villighed til nytænkning i forhold til blandt andet afgifter, så prisen bliver konkurrencedygtig.

Jesper Kronborg
Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport

Det gør, at det grønne alternativ på nuværende tidspunkt ikke er et reelt alternativ. Skal investeringer i grønne løsninger gøres lukrative, er der derfor behov for at sænke prisen.

Det står derfor klart, at der er behov for et statsligt skub og en politisk strategi, der kan understøtte udrulningen af grønne drivmidler og den dertilhørende infrastruktur.

Transportbranchen er international, og vi kan ikke træffe beslutningerne i vores egen ”osteklokke”. Et teknologivalg skal som minimum være europæisk, så vores grønne lastbiler har den nødvendige infrastruktur på tværs af alle medlemslandene.

Brint er klar til brug

Pilen peger på brint for den tunge landtransport.

Elektrificering er en moden løsning for person- og varebiler, men der er langt, før batteriteknologien også kan benyttes af lastbiler. Her er brint løsningen på kort og mellemlangt sigt.

Hvis vi skal opnå de grønne mål i 2030, er der ikke tid til at vente på et eventuelt teknologisk kvantespring.

Brint er en kendt teknologi, som allerede er på vej rundt omkring i vores europæiske nabolande og som fremgår som en central spiller i EU-Kommissionens klimastrategi. Den er grøn, den kan produceres, og så er teknologien veludviklet og klar til brug.

Pilen peger derfor på brint som den grønne teknologi, der kan erstatte de fossile brændstoffer.

Power-to-X som moonshot

Og skal vi tænke stort, er Power-to-x den teknologi, der kan være afgørende for fremtiden.

Ved at forbinde brint med kvælstof eller kuldioxid, kan vi skabe grønne brændstoffer med de samme egenskaber som diesel.

Vi får dermed et brændstof, der er CO2-neutralt og som kan benyttes af vores fly og skibe.

Vi er allerede langt i udviklingen af Power-to-X -teknologien, men der kan gøres mere. Power-to-X-teknologien bør derfor være Danmarks moonshot.

Glem ikke overgangsteknologierne

I sidste ende er der dog forskellige løsninger til forskellige dele af transportkæden. Lastbiler kan køre på brint, varebiler på el, og fly, og skibe kan benytte Power-to-X .

Ved at understøtte den grønne omlægning af transportsektoren kan vi skabe en stærk branche, der også i fremtiden kan styrke Danmarks konkurrencedygtighed og velstand.

Jesper Kronborg
Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport

Den grønne omstilling er ikke ens på tværs af hele transportsektoren, og der er behov for forskellige strategier alt efter transportform.

Det er vigtigt, at vi husker at bruge de overgangsteknologier, der er til rådighed allerede nu.

Her kan biobrændstof være en god overgangsteknologi, der kan hjælpe med at nedbringe CO2-udledningen inden de mere langsigtede løsninger er på plads.

Det kræver villighed til nytænkning i forhold til blandt andet afgifter, så prisen bliver konkurrencedygtig.

En grøn innovations- og teknologifond

Når EU’s reformpakke indfører CO2-kvoter for transportsektoren, kommer der flere midler til statskassen, og som en del af lovforslaget er medlemslandene forpligtet til at bruge provenuet på den grønne omstilling.

Vi foreslår, at disse penge føres ind i en grøn innovations- og teknologifond, der løbende kan kanalisere penge til den grønne omstilling af transportsektoren. Hvis der er politisk vilje, kan vi sænke prisomkostningerne og gøre det grønne brændstof og grønnere køretøjer til et reelt alternativ for sektoren.

Ved at understøtte den grønne omlægning af transportsektoren kan vi skabe en stærk branche, der også i fremtiden kan styrke Danmarks konkurrencedygtighed og velstand.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00