Debat

Dansk Erhverv og Konservative: EU har en kæmpe merværdi for transportsektoren

Vi skal værne om det europæiske samarbejde, for det har givet en mere effektiv og konkurrencedygtig transportsektor, der har en enorm merværdi for os som samfund, skriver Niels Flemming Hansen (K) og Jesper Kronborg.

Da transportsektoren i sin natur er grænseoverskridende, er det et af
de områder, der har fået allerstørst gavn af den politiske og økonomiske
integration i Europa, skriver Niels Flemming Hansen (K) og
Jesper Kronborg.
Da transportsektoren i sin natur er grænseoverskridende, er det et af de områder, der har fået allerstørst gavn af den politiske og økonomiske integration i Europa, skriver Niels Flemming Hansen (K) og Jesper Kronborg.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Niels Flemming Hansen
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I år er et jubilæumsår. Det er 50 år siden, at Danmark blev medlem af EF, og det er 30 år siden, at EU’s indre marked blev indført med Maastricht-traktaten.

Der er derfor god grund til at reflektere over, hvad den øgede europæiske integration har betydet for transportsektoren, og hvilke fordele danske virksomheder og borgere har fået i hverdagen.

Med EU’s indre marked blev der skabt et tættere bånd mellem EU-landene ved at fjerne handelsbarrierer og sikre fri bevægelighed af varer, tjenesteydelser, kapital og arbejdskraft.

De åbne grænser betyder, at godstransporten og bilferien sydpå ikke ender i spildtid i en lang kø ved grænserne

Niels Flemming Hansen (K) og Jesper Kronborg

Da transportsektoren i sin natur er grænseoverskridende, er det et af de områder, der har fået allerstørst gavn af den politiske og økonomiske integration i Europa.

I takt med at toldbarrierer og grænsekontroller er fjernet, har det gjort det muligt for transportvirksomheder at levere varer og tjenesteydelser hurtigere og billigere. Det er til gavn for borgerne, der har fået et bredere udvalg af varer og transporttjenester til konkurrencedygtige priser.

De åbne grænser betyder, at godstransporten og bilferien sydpå ikke ender i spildtid i en lang kø ved grænserne. Man kan også lettere sætte sig ombord på et fly og rejse ud i verden, og som forbruger har man fået langt bedre beskyttelse og flere rettigheder.

Transportvirksomhederne har fået adgang til et større marked og bedre muligheder for at udvide aktiviteter til andre EU-lande uden at skulle navigere i en labyrint af forskellige nationale regler og krav.

For danske virksomheder i et lille land med en åben økonomi, er fælleseuropæiske spilleregler af afgørende betydning, fordi det giver lige konkurrencevilkår, der er grundlaget for vækst og beskæftigelse.

Brexit tydeliggør konsekvenserne 
Selvom der naturligvis er udfordringer forbundet med den europæiske integration og det indre marked, er det vigtigt at holde fast i de betydelige fordele. Brexit viser med al tydelighed de negative konsekvenser for transportsektoren ved at vende ryggen til samarbejdet.

Det fører til øget bureaukrati og usikkerhed omkring regler og standarder. Det stiller transportvirksomheder over for øgede omkostninger og kompleksitet, der har en direkte negativ indvirkning på sektorens effektivitet og konkurrenceevne.

Læs også

EU viste for alvor sit værd under corona-pandemien. Havde det ikke været for det tætte samarbejde og koordinering landene imellem, havde krisen ramt langt hårdere. Solidariteten var høj, og EU sørgede for eksempel for at holde grænserne åbne for godstransporten, så medicinsk udstyr og fødevarer kunne komme frem.

Det europæiske samarbejde er baseret på grundværdier, som vi bakker fuldt og helt op omkring.

Kernen er en liberal markedsøkonomi, men EU har også bidraget til at fremme fælles værdier om demokrati og retssikkerhed, ligesom der er vedtaget meget politik inden for miljøområdet, forbrugerbeskyttelse og arbejdstagerrettigheder.

Eksempelvis blev der med EU’s Vejpakke vedtaget harmoniserede regler og krav for konkurrencen i vejtransportsektoren med respekt for de sociale vilkår.

EU skal tage føringen
Vi skal i mål med den grønne omstilling i hele Europa. Det kræver handling fra europæisk og internationalt niveau.

Vores fly og lastbiler bliver kun grønne transportformer i hele Europa, hvis EU tager føringen i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne og levere på den grønne dagsorden. Heldigvis er der inden for den seneste tid også vedtaget flere forslag, som fremmer den grønne omstilling, og flere er på vej.

De åbne grænser betyder, at godstransporten og bilferien sydpå ikke ender i spildtid i en lang kø ved grænserne

Niels Flemming Hansen (K) og Jesper Kronborg

Vejtransporten bliver for eksempel omfattet af et nyt kvotesystem for CO2, og der bliver etableret et netværk af tank- og ladeinfrastruktur til nulemissionskøretøjer, ligesom der bliver sat krav om grønne brændstoffer i flytrafikken.

Vi mangler endnu at få nye, europæiske regler om lastbilers vægt og dimensioner, der kan effektivisere og reducere emissionerne i vejgodstransporten – det er en sag, som vi håber, vores transportminister vil kæmpe for i Bruxelles.

Ligeledes skal EU også fremover spille en afgørende rolle i at sikre og udbrede en effektiv og bæredygtig infrastruktur inden for vej, bane, luft- og søtransport langs det såkaldte transeuropæiske transportnet (TEN-T).

Femern-forbindelsen er for eksempel et prioritetsprojekt for EU, men der er mange andre muligheder for Danmark, som kan udnyttes. Danmark bør blandt andet arbejde på at få Billund lufthavn optaget på TEN-T, så der åbner sig gode støttemuligheder for at udbygge infrastrukturen.

Vi skal værne om det europæiske samarbejde, for det har givet en mere effektiv og konkurrencedygtig transportsektor, der har en enorm merværdi for os som samfund. Transportpolitikken skal derfor spille en central rolle i den forsatte europæiske integration.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)

Jesper Kronborg

Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2007)

0:000:00