Debat

Danske Maritime efter sommerpakken: Krisen er langtfra slut for vores industri

Pandemien har lammet den globale mobilitet og den maritime industri. Efter den seneste, mangelfulde sommerpakke har industrien behov for yderligere hjælp, skriver Jenny Braat.

Rejserestriktioner volder stadig store problemer for maritime
virksomheder, der leverer enten udstyr, service eller begge dele over hele
kloden, skriver Jenny Braat.
Rejserestriktioner volder stadig store problemer for maritime virksomheder, der leverer enten udstyr, service eller begge dele over hele kloden, skriver Jenny Braat.Foto: Pressefoto
Jenny N. Braat
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ved du godt, at vi i Danmark har den syvendestørste maritime industri i verden? Måske ikke, men det har vi, fordi vi over mange generationer er blevet eksperter i at designe, bygge, udstyre, vedligeholde, opgradere og til slut ophugge skibe.

Vi er samtidig blandt verdens bedste til grøn omstilling, og med kunder i hele verden ser vi i dag danskdesignet udstyr ombord på så godt som alle skibe i hele verden.

Så vi har mange kunder, men da krisen satte verden i stå, startede en hård kamp for at holde på dem. Årsagen var den manglede mobilitet, som fortsat er et kæmpe problem og grunden til, at vi nu beder Folketinget om at kigge langt udover Slotsholmen. For den seneste sommerpakke hjælper desværre meget lidt i en eksportbranche som vores, hvor flere virksomheder i år er gået konkurs.

Det er en vidt forgrenet branche, som beskæftiger omkring 40.000 medarbejdere og som i eksportindtægter spiller en stor rolle – ikke mindst når regningen for kompensationspakkerne skal betales

Jenny Braat
Direktør, Danske Maritime

Teams er ikke et alternativ
Teams, Google Meet og andre mødeprogrammer er en smart ting, men når man skal reparere en skibsmotor i Kina, montere et udstødningsfilter i USA eller vise en kunde i Sydkorea, hvordan de ansatte skal bruge en ny teknisk løsning, så kræver det, at man er til stede.

Samtidig betyder timing alt. Når noget går i stykker eller skal opgraderes, ønsker kunderne naturligt nok, at det sker hurtigst muligt. Derfor volder coronaens rejserestriktioner stadig store problemer for mange maritime virksomheder, der leverer enten udstyr, service eller begge dele over hele kloden. Hvis de ikke kan møde op, risikerer de at miste kunden.

Det har Danske Maritime ved mange lejligheder gjort opmærksom på. Vi repræsenter næsten samtlige virksomheder i den danske maritime industri, hvoraf mange ingen glæde har af kompensationspakker, fordi Jørgen ikke kan montere det pågældende filter, hvis han sidder hjemme i sofaen i Frederikshavn.

Det helt afgørende er at kunne komme afsted, og det har der – sagt uden omsvøb – i dén grad været behov for at gøre opmærksom på i det forgangne år, hvor målrettede tiltag for at hjælpe eksportbrancherne desværre har været meget begrænsede.

Et usikkert verdensmarked har skabt problemer
Særligt mange små og mellemstore virksomheder, som kan have sværere ved at tilpasse sig under en krise end store virksomheder, har haft det ekstraordinært svært.

Vi klarede os før krisen i konkurrence med langt større lande på det globale marked på grund af den høje kvalitet, som vi leverer. Men også resten af 2021 vil bære præg af det usikre verdensmarked, som vi aktuelt er en del af, og det bliver man politisk nødt til at forholde sig mere proaktivt til.

I Europa er det lykkedes at skabe en acceptabel mobilitet for maritime medarbejdere, men ser vi længere væk mod blandt andet de vigtige, store asiatiske markeder, er situationen en helt anden.

Så ved at prioritere den danske maritime industri herhjemme kan Danmark ikke bare sikre vækst og velstand til danskerne, men også gøre en grøn forskel globalt

Jenny Braat
Direktør, Danske Maritime

Der er fortsat akut behov for, at der bliver etableret bilaterale aftaler med udvalgte asiatiske lande om lempeligere indrejsevilkår for maritime montører, teknikere og salgsmedarbejdere.

Markederne i Asien har afgørende betydning for mange maritime virksomheders omsætning og eksport, og de nuværende krav er urimelige. Derfor bør der kunne kompenseres fra karantænekravene, da især disse krav er en betydelig byrde – også økonomisk.

De danske myndigheder, herunder Udenrigsministeriet, har udvist forståelse for udfordringerne og forsøger at hjælpe, men mange danske virksomheder oplever fortsat, at de reelt udelukkes fra vigtige markeder ved hjælp af krav til udenlandske virksomheder, som er noget nær umulige at leve op til. Dette problem skal løses politisk.

En industri med stor betydning for Danmark
Men under krisen har vi desværre oplevet, at det for mange beslutningstagere har været svært at forstå de behov, som eksportvirksomheder har.

Så selv om der er en bred politisk anerkendelse af den maritime branches betydning, har krisen vist et behov for, at dette så rent faktisk omsættes til reelle, positive og virksomme politiske tiltag. Der er brug at tænke globalt, så vi ikke bliver overhalet indenom af lande, som i højere grad formår at hjælpe deres eksportbrancher.

Den maritime industri har stor betydning i hele Danmark. Det er en vidt forgrenet branche, som beskæftiger omkring 40.000 medarbejdere og som i eksportindtægter spiller en stor rolle – ikke mindst når regningen for kompensationspakkerne skal betales. Samtidig besidder branchen teknologiske kompetencer på et niveau, som sætter et klima- og miljøvenligt aftryk ikke blot her, men i hele verden.

Så ved at prioritere den danske maritime industri herhjemme kan Danmark ikke bare sikre vækst og velstand til danskerne, men også gøre en grøn forskel globalt. Det kræver dog, at vi kan nå frem til vores kunder, så vi håber, at næste store politiske tema bliver eksportindustriernes vej frem.

Der er brug for solidt politisk benarbejde, også på den internationale scene, for krisen er langtfra slut for dem, der arbejder i hele verden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00