Debat

Billund Lufthavn: Danmark må ikke lukke om sig selv med restriktioner

Erhvervslivet er afhængig af udenlandske turister, men har siden coronaens indtog stået med håret i postkassen. Luftfarten spiller en stor rolle i genopretningen, som kræver et bredt samarbejde for at få bevægeligheden tilbage, skriver Jan Hessellund.

Danmark har brug for luftfarten, og luftfarten har brug for, at Danmark ikke lukker sig om sig selv med egne restriktioner, skriver Jan Hessellund. 
Danmark har brug for luftfarten, og luftfarten har brug for, at Danmark ikke lukker sig om sig selv med egne restriktioner, skriver Jan Hessellund. Foto: Pressefoto/Billund Lufthavn
Jan Hessellund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fra coronaens start forsvandt forretningsgrundlaget i de danske lufthavne fra den ene dag til den anden. Herefter taler lufthavnenes økonomiske underskud sit tydelige sprog: 2020 var hård, 2021 er ligeså.

Alt afhængigt af, hvilke prognoser man kigger på, kan der gå op til syv til otte år, før vi er tilbage på det niveau, som vi var på før pandemien.

Det er meget sandsynligt, at både privat- og erhvervsrejsende vil rejse mindre de kommende år. Den altovervejende årsag til det er de konstante foranderlige rejserestriktioner, krav om test og isolering, coronapas og så videre.

Det er meget mere kompliceret at rejse i dag, end det var førhen. Er det den nye normal, og har rejsebranchen ændret sig for altid? Det er svært at sige hvad og hvor meget, men der er helt sikkert nogle elementer, der vil være ændret fra nu af og for altid.

Temadebat

Hvordan får vi luftfartssektoren på vingerne igen?
Coronakrisen har sat luftfarten i stå.

Altinget giver i en temadebat ordet til fagfolk, interessenter og politikere, som vil debattere, hvordan de vil få luftfartssektoren på vingerne igen.

Hvor slemt står det til for sektoren? Hvad er de konkrete udfordringer? Hvordan kan politikerne hjælpe sektoren? Og har coronakrisen forandret luftfarten for altid?

Her er deltagerne:

  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans Christian Schmidt (V), luftfartsordfører og medlem af Folketinget
  • Henrik Bay-Clausen, formand, 3F Kastrup
  • Jan Hessellund, direktør, Billund Lufthavn
  • Niels Flemming Hansen (K), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Thilde Waast, formand, Flyvebranchens Personale Union
  • Thomas Jungløw Thessen, adjungeret professor med speciale i luftfartsbranchen på Aalborg Universitet og chef for trafikprognoser i Københavns Lufthavn
  • Thomas Woldbye, direktør, Københavns Lufthavn.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Samarbejde på tværs af landegrænser
Uanset hvad skal vi finde en vej i det, så vi kan aktivere luftfarten og fastholde konkurrencen om flyselskabernes kapacitet på det danske marked.

Det er sådan, at vi løfter oplevelsesøkonomien ud af krisen. Det er sådan, at vi fastholder de danske virksomheders position på det globale marked. Det er sådan, at vi løfter dansk økonomi igen: Eksporten og turisterhvervet skal understøttes, og det gør luftfarten i den grad.

Danmark har brug for luftfarten, og luftfarten har brug for, at Danmark ikke lukker om sig selv med egne restriktioner. Covid-19 er en modstander, der konstant ændrer spillereglerne, og derfor er det brede samarbejde vigtigt.

Udsigten til et fælles coronacertifikat i EU per 1. juli har stor betydning for aktiviteten i Billund Lufthavn, og det har stor betydning for Danmarks konkurrence om flyselskabernes kapacitet, at Danmark forpligtiger sig til samarbejdet.

Økonomien blandt danskerne er gode, og der er et stort opsparet rejsebehov i de danske hjem – det ved flyselskaberne også godt. Derfor er Billund Lufthavn i den gunstige situation, at vi kan byde velkommen til en lang række nye flyselskaber og indtil videre 16 nye ruter i de kommende måneder.

Flyselskaberne viser ekstrem stor interesse for Danmark, og for at vedligeholde interessen er det afgørende, at vi samarbejder på tværs af landegrænser og organisationer: EU, Schengen, OECD-medlemslandene og så videre, indtil vi igen kan bevæge os frit i hele verden.

Vi skal arbejde hårdt på at få den frie bevægelighed tilbage, og med det europæiske coronacertifikat er vi allerede godt på vej. Det skal vi fortsætte med på den lange bane.

Lufthavne skal bruge politisk hjælp
Covid-19 har sat nogle procedurer i gang, der udfordrer den interne infrastruktur og gør, at lufthavnene skal indrette lufthavnsfaciliteterne til det nye passagerflow.

Her efterspørger Billund Lufthavn sammen med de andre danske lufthavne om hjælp hos politikerne med bistand til lovgivningsbestemt infrastruktur – eksempelvis med EDS-gennemlysningsmaskiner og nye ankomstfaciliteter til grænsekontrol. Derudover er det også oplagt, at politikkerne sikrer investeringer i forbedret tilgængelighed til og fra lufthavnene for de rejsende.

Vi håber derfor, at regeringen vil genoverveje infrastrukturudspillets manglende fokus på infrastrukturen til og omkring Danmarks andenstørste lufthavn i løbet af infrastrukturforhandlingerne, da bedre infrastruktur til og fra Billund Lufthavn vil tiltrække endnu flere ruter og dermed være hjælp til selvhjælp for hele Danmark – herunder turisterhvervet og erhvervsudviklingen i Vestdanmark.

Branchen er presset, men den gode, stabile danske økonomi kan være løftestang til, at vi kommer fornuftigt igennem og ud på den anden side. Lyset er der.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00