Danske Maritime: Øget eksport skal bekæmpe forurenet luft i Danmark

DEBAT: Danmark bør satse mere på maritim forskning og innovation for at bevare førende position. Det mindsker luftforurening i landet at eksportere miljøvenlig teknologi til nabolande og skaber samtidig arbejdspladser, skriver administrerende direktør i Danske Maritime.

Af Jenny N. Braat
Administrerende direktør, Danske Maritime

For tre år siden var min familie og jeg på ferie i Rusland. Som en del af fornøjelsen tog vi med skib ned langs Volgafloden. Skibet, vi sejlede med, var omtrent 35 år gammelt.

Normalt ville man sige, det har været udskiftningsmodent. Men der sejler mange af disse ældre skibe rundt i verden, og i og for sig er et gammelt skib ikke lig med et pensionsmodent og forurenende skib.

For selvom skibet har mange år på bagen, kan al teknik i princippet være udskiftet, så det er moderne teknologi, der driver det frem på en miljøvenlig måde.

Det var dog ikke tilfældet med denne gamle russiske pram. Da skibet lå i havn, kunne jeg ved selvsyn se, hvordan svovlen, der blev sendt ud med røgen gennem skibets skorstene, lagde sig som en film på vandets overflade og på dækket. Det var absolut ikke nogen rar oplevelse at være vidne til.

Krydstogtskibe i Nordhavnen
Selvom skibe i danske farvande ikke udleder synlige partikler i samme omfang som den russiske svovldamper, så er luften i Københavns Nordhavn, hvor de moderne krydstogtskibe ligger til, i perioder faktisk mere forurenet end Åboulevarden, der er blandt de gader, der bliver udsat for mest partikelforurening fra den tætte biltrafik i hovedstaden.

Mere konkret forurener et krydstogtskib i løbet af de cirka otte timer, hvor det ligger ved kaj, det samme som 10.000 biler, der kører fra Berlin til Paris.

Så selvom vi ikke kan få øje på de forurenende partikler på vandoverfladen i Danmark, foregår der stadig en forringelse af luftkvaliteten.

Men faktisk er en del af løsningen både for krydstogtskibene i de danske havne og gamle skibe rundt omkring i verden ikke særlig langt væk. En stor del af problemet er dog overordentligt vanskeligt for os at kontrollere.

Eksport skal bremse hjemlig luftforurening
Problemet med luftforurening er nemlig, at den ikke lader sig stoppe af nationalgrænser. Derfor kan vi sagtens forsøge at gøre noget i Danmark ved for eksempel at stille krav om, at bilparken skal være elektrisk, eller at krydstogtskibe, der lægger til i vores havne, skal tilkobles landstrømsanlæg.

Det ville bestemt give mening og være en god start. Men det forhindrer ikke den forurening, vi fortsat importerer fra vores nabolande. Den kan vi ikke på samme måde lovgive os imod. Det, vi derimod kan gøre, er at eksportere vores grønne løsninger og derigennem sikre en mere bæredygtig global søtransport til gavn for hele verden.

Grøn omstilling og elfærger med Danmark i førerhuset
Danmark er den syvendestørste maritimt eksporterende industri i verden. Vi er førende på grønne maritime teknologier, der kan gøre den globale søtransport langt mere bæredygtig.

I Danmark har vi blandt andet producenter af scrubbere, der sørger for, at svovl ikke ledes ud i luften. Og vi har virksomheder, der laver landstrømsanlæg, som kan sikre, at krydstogtskibene ikke behøver at bruge dieselolie (HFO), når de ligger i havn, men i stedet kan blive forsynet med den nødvendige elektricitet fra vedvarende energikilder via de lokale kraftværker.

Og hvor vi i Danmark ikke kan konkurrere på at producere elbiler, så er vi førende på skibe og udstyr til skibe. Blandt andet eldrevne færger som elfærgen Ellen, der skal sejle mellem Ærø og Als og forventes at sættes i drift i 2019.

Med andre ord kan vi rent faktisk godt gøre en væsentlig forskel – også i global skala. Det kan vi gøre ved at fokusere på vores muligheder for at eksportere grønne maritime teknologier ud i verden. Teknologier, der dermed også er med til at skabe et værn mod den luftforurening, vi i dag importerer.

Førerposition skaber arbejdspladser
Vi bør se på, hvor vi kan have det største ’global impact’ på transportens negative indflydelse på klima og miljø og sætte ind her.

Ved at udnytte og udbygge vores styrkeposition som globalt førende producent og eksportør af grønne maritime teknologier vil vi ikke blot opnå at kunne gøre en global forskel, vi vil samtidig kunne øge beskæftigelsen og styrke økonomien nationalt gennem øget eksport.

På den måde vil flere danskere også få råd til at kunne købe de importerede elbiler og andre grønne produkter, som selvfølgelig også er en væsentlig del af løsningen på de klima- og miljøudfordringer, som transport skaber.

Konkurrence fra Finland og Norge
Derfor bør Danmark satse mere på maritim forskning, udvikling og innovation, så vi fortsat kan være på forkant med udviklingen. Vores nabolande som Finland og Norge støtter deres maritime industris innovationskraft. Lad os gøre det samme i Danmark, så vi, vores børn og fremtidige generationer kan vinde på det.

Jeg håber, at tiden med forurenende partikelfilm på vandoverfladen snart er forbi, og at min næste ferie ombord på et skib vil foregå på et med grønne danske løsninger, så jeg kan nyde den rene natur.

Forrige artikel L&F: Sæt fart på Kattegatforbindelsen L&F: Sæt fart på Kattegatforbindelsen Næste artikel Danske Havne: Flyt transporten fra vejen til vandet Danske Havne: Flyt transporten fra vejen til vandet