Eksperter: Et IC4-farvel kan være en gevinst

IC4: Hvis DSB river IC4-kontrakten med AndaldoBreda over, er det mest logiske at kickstarte en elektrificering, mener trafikeksperter. I mellemtiden må togpassagererne leve med den nødløsning, der har været anvendt siden 2003.
Foto: dsb.dk
Anne Bjerregaard

Men den forbedring både i hastighed og komfort, som var sat i udsigt med IC4, den vil være udskudt, indtil der kommer nye elektriske tog. Og det kan være med til, at det bliver svært at trække passagerer fra bilen over i toget.

Per Homann Jespersen
Trafikforsker, Roskilde Universitetscenter
Selvom der står 14 IC4-togsæt på danske skinner er det stadig uklart, om de kommer i drift i maj måned og dermed, om AnsaldoBreda opfylder DSB's ultimatum. Men en annullering af kontrakten er ikke nødvendigvis en dårlig ting, mener flere førende trafikforskere. Problemet er, hvad DSB vælger at sætte i stedet.

"Politikerne har endelig besluttet, at vi skal elektrificere flere strækninger, og ud fra den betragtning er det godt, hvis vi ikke har en masse dieseltog, som vi skal have kørende i mange år," siger trafikforsker fra DTU, Oli B. Madsen, der tror på, at elektrificering af skinnenettet er vejen at gå, selvom tidsplanen for sådan et projekt er lang.

Den betragtning er trafikforsker ved DTU Transport, Alex Landex, enig i. Men den politiske iver for at omforme skinnerne til el har ikke været stor.

"Der vil gå et pænt stykke tid, inden man kan få gjort noget som helst, selvom man river kontrakten i stykker. I det år, ultimatummet har været der, er der ikke truffet beslutning om andet end at elektrificere fra Esbjerg til Lunderskov," siger Alex Landex, der har svært ved at se et alternativ til IC4, som lever op til ambitionerne om komfort og hastighed.

0:000:00