Elektrificering bliver ikke som OPP-projekt

RAPPORT: Screeningsanalysen om elektrificering af jernbanenettet anbefaler, at projektet ikke køres som Offentligt Privat Partnerskab.
Elektrificeringen er ikke egnet som OPP-projekt, slår NIRAS fast i ny screeningsanalyse
Elektrificeringen er ikke egnet som OPP-projekt, slår NIRAS fast i ny screeningsanalyseFoto: Colourbox
Anne Bjerregaard
Fakta

OPP er en særlig organiseringsform for offentlige udbud. Et OPP-samarbejde er organiseret omkring et såkaldt OPP-selskab stiftet af private aktører med udførelse af OPP-opgaven for øje. OPP-selskabet sørger selv for finansiering og entrerer selv med alle underleverandører.

Finansieringen foregår typisk i form af lånekapital, som OPP-selskabet f.eks. henter i en bank, samt evt. egenkapital fra OPP-selskabets primære leverandører. Da OPP-selskabet ikke kan låne til samme lave rente som den offentlige udbyder, vil modellens økonomiske fordele bero på besparelser i projektets øvrige faser.

En del af besparelserne hentes ved, at OPP-selskabet opnår en samlet kontrol over processen fra start til slut.


Kilde: Fortsat elektrificering af banenettet - screeningsanalyse, NIRAS
Den omdiskuterede og omfangsrige elektrificering af de danske togskinner vil højst sandsynligt ikke foregå som Offentligt Privat Partnerskab. NIRAS-konsulenterne, som står bag en screeningsanalyse, der er udarbejdet for Transportministeriet om fremtidens elektrificering, slår i analysen fast, at elektrificeringen ikke er egnet som OPP-projekt.

Altinget | Transport beskrev ellers i sommer, at Dansk Energi havde overvejelser omkring at engagere sig økonomisk i elektrificeringen, og at et politisk flertal var begejstret for ideen.

Men nu ser det ikke ud til, at private aktører kommer ind over elektrificeringsprojektet.

Ikke afgrænset nok til OPP 
I relation til de kriterier, som Erhvervs- og Byggestyrelsen har sat for potentielle OPP-projekter, har NIRAS vurderet, at elektrificeringen ikke er tilstrækkeligt fysisk afgrænset, og dermed grænser op til andre systemer, herunder signalsystemet, skinnenettet og ikke mindst den daglige togdrift. Det gør det vanskeligt at foretage en klar risikodeling, når de forskellige systemer griber ind i hinanden, skriver NIRAS.

Dokumentation
Kriterier for egnethed

Erhvervs- og Byggestyrelsen har i publikationen "OPP-markedet i Danmark 2005-2010" udpeget syv kriterier, der kan fungere som pejlemærker for, om et projekt er velegnet til at blive udført som OPP:

1. Anlægssum: Der er væsentlige transaktionsomkostninger i forbindelse med gennemførelse af OPP-projekter. Derfor bør anlægssummen ikke være mindre end 100 mio. DKK.

2. Fysiske karakteristika: Det skal være muligt i praksis at varetage drift og vedligeholdelse af anlæg eller materiel i hele afskrivningsperioden.

3. Fysisk afgrænsning: Materiel og anlæg skal være afgrænsede, således at opgaven kan udføres uden intervention fra og i andre aktørers aktiviteter. I det omfang der eksisterer for mange komplekse sammenhænge med andre anlæg og materiel, begrænses OPP-selskabets muligheder for at kontrollere processerne omkring udførelse, vedligeholdelse og drift.

4. Konkurrence: OPP-samarbejdet skal foregå på et konkurrenceudsat marked,hvor flere forskellige konsortier kan have interesse i at byde på det.

5. Begrænset kompleksitet: Projektet bør ikke indeholde for mange tekniske innovationer, da det skaber usikkerhed og risici og dermed forhøjer prisen.

6. Forankring: Det skal være tydeligt afklaret, hvor projektet er forankret i den offentlige sektor.

7. Volumen: De primære fordele ved OPP opstår, hvis der løbende opstår projekter af lignende karakter, således at der gennem genanvendelse kan opnås fuld valuta for kompetenceopbygningen i den private sektor.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00