EU-luftfartsinitiativ risikerer at blive skudt ned

NYHED: FN’s luftfartsorganisation kan indirekte aflive EU-kommissionens forslag om at tvinge luftindustrien ind i CO2-kvotesystemet.
Især USA er voldsomt imod, at ikke-EU-landes selskaber skal underlægges de samme CO2-krav som de europæiske, når de flyver ind og ud af EU.
Især USA er voldsomt imod, at ikke-EU-landes selskaber skal underlægges de samme CO2-krav som de europæiske, når de flyver ind og ud af EU.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Hvis det ender med, at EU kun kan få lov lade direktivet gælde de europæiske flyselskaber, så vil det være det samme som at dræbe EU-direktivet.

João Vieira
Lobbyist
Fakta

Luftfarten og drivhusgasserne

Emissionerne fra luftfarten tegner sig for tiden for ca. 3 % af EU's samlede drivhusgasemissioner, men de vokser hurtigt - med 87 % siden 1990 - eftersom flyrejserne bliver billigere, uden at de hermed forbundne miljøomkostninger tages i betragtning.

En rejsende, der flyver fra London til New York og retur, er således ophav til stort set den samme emissionsmængde som en EU-gennemsnitsborger, der opvarmer sit hjem gennem et helt år.

 


Kilde: EU-Kommissionen
Lande uden for EU vil frem mod efteråret gøre alt for at forhindre, at EU-landene kan vedtage det forslag, som EU-kommisionen i december fremlagde for at få lufttransporten inddraget i CO2-kvotesystemet.

"Det er især på grund af EU-Kommissionens planer om at lægge skatter og afgifter på flyrejser, at FN's civile luftfartsorganisation, ICAO, vil forsøge at nedskyde EU's bestræbelser på at pålægge luftfartsindustrien CO2-reduktionsforpligtelser," siger João Vieira. Han er transportpolitisk medarbejder og lobbyist i den europæiske miljøorganisation T&E, der forsøger at skubbe EU's transportpolitik i en grønnere retning.

Ordene kom på en konference forleden om luftfartens bidrag til drivhuseffekten arrangeret af NOAH og Dagbladet Information.

EU-Kommissionen ønsker, at direktivet skal gælde alle fly, der flyver inden for EU samt til og fra EU. Det skal gælde både europæiske og ikke-europæiske selskaber. ICAO kan ikke direkte påvirke direktivet, men herfra kan man alligevel aflive direktivet i praksis.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00