Historisk aftale udstikker søfartens kurs mod Paris-aftalen

FRAGT: Søfarten skal mindst halvere sine udslip i år 2050. Det er dog uklart, hvordan det præcis skal ske.

Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix

Af Johanna Alskog

Fredag blev FN-organet IMO's (International Maritime Organization) medlemmer efter flere års forhandlinger enige om et mål om at halvere sektorens absolutte udslip i år 2050 i forhold til 2008-niveau.

Aftalen, som er i tråd med branchens ønsker, hilses velkommen af miljøorganisationer.

Dokumentation

Aftalens konklusioner:

  • Målet er at reducere udslippet med mindst 50 procent i år 2050 fra 2008-niveau med det mål at nå fuld udslipsreduktion i overenstemmelse med Paris-aftalen.
  • Aftalen sætter også et mål om at reducere CO2-udslippet per fragtet ton med mindst 40 procent i år 2030 med mål om at nå 70 procents reduktion i 2050. Samtidig skal IMO revidere sine energieffektiviseringsregler med fokus på at styrke dem.
  • Videre forhandlinger indledes nu om at implementere aftalen ud fra to principper: "delt, men ulige ansvar" mellem rige og fattige lande ud fra FN's klimakonvention, såvel som IMO-reglerne om ikke-diskrimination og ligebehandling af skibe, uanset de flag, de sejler under.
  • Læs mere om udfaldet af andre spørgsmål her
  • Læs flere reaktioner her: ICS, CSC, UNFCCC's generalsekretær

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00