Hjort holder hånden over SAS i kartel-sag

LUFTFART: Claus Hjort Frederiksen (V) vil ikke gribe ind over for SAS i forbindelse med, at selskabet har fået en millionbøde af EU-Kommissionen for karteldannelse. Men SAS må selv betale bøden, fastslog finansministeren i et samråd torsdag.

Det drejer sig om, at der har været aftalt nogle faste priser, som har været ulovlige. Og der synes jeg, det er meget mærkeligt, at en snæver personkreds har kunnet lave en karteldannelse med andre virksomheder, uden at ledelsen i SAS har vidst besked omkring det.

Malene Søgaard-Andersen (SF)
Skatteordfører
Fakta

Samrådsspørgsmålet lød:

"Ministeren bedes redegøre for situationen omkring den bøde på 523 mio. kr., som SAS har fået af EU-Kommissionen for karteldannelse, og derudover redegøre for, hvilke skridt ministeren vil tage overfor SAS i lyset af denne situation."

SAS mener, at en bøde på 523 millioner kroner er ude af proportioner. Derfor har selskabet anket den. Der er endnu ikke kommet en afgørelse.

Bøden er forhøjet med 50 procent af EU-Kommissionen, fordi SAS tidligere har deltaget i ulovlige karteldannelser. Det skete tilbage i 2001, hvor SAS og Mærsk Air blev straffet for at fordele danske flyruter mellem sig.

Undersøgelserne om de ulovlige prisaftaler på luftfragt-markedet har varet siden 2006, da EU-Kommissionen uden varsel gennemførte razziaer på flere end 20 luftfartsselskaberes kontorer, herunder også SAS Cargos kontor i København.

Det er SAS' fragtselskab, SAS Cargo, der har indgået i de ulovlige prisaftaler, som ifølge EU-Kommissionen har sat den frie konkurrence ud af spillet.

Ud over SAS drejer det sig om en række store luftfartsselskaber som bl.a. Air-France, KLM og British Airways.

SAS afviser at have deltaget i karteldannelse, men erkender, at der er sket "et brud på selskabets egne interne retningslinjer."

Staten - personificeret ved finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) - vil ikke gøre mere ud af den SAS-sag, der har fået EU-Kommissionen til at idømme selskabet en gigantstor bøde for karteldannelse. Det meddelte ministeren i et samråd i Folketingets Trafikudvalg torsdag.

"Det er min opfattelse, at overtrædelsen af de interne retningslinjer for det første er sket uden, at SAS var vidende om det. For det andet har ledelsen handlet helt, som man som statslig ejer må kunne forvente. Derfor ser jeg ikke noget grundlag for at forfølge sagen yderligere," sagde Claus Hjort Frederiksen.

Karteldannelse
EU-Kommissionen har på baggrund af en undersøgelse i SAS vurderet, at selskabet har brudt konkurrencelovningen, fordi datterselskabet SAS Cargo i perioden 1999-2006 har deltaget i ulovlig kartelvirksomhed inden for luftfragt. EU-Kommissionen har derfor dømt SAS til at betale 523 millioner kroner i bøde. SAS har anket. For det, som EU-Kommissionen kalder karteldannelse, kalder SAS for "brud på interne retningslinjer." SAS mener desuden, at bøden er uforholdsmæssig stor set i forhold til gerningen.

Ledelsen i SAS uvidende
Malene Søgaard-Andersen (SF), fungerende skatteordfører og stedfortræder i Trafikudvalget, undrer sig over, hvordan ledelsen i SAS har været uvidende om, at enkeltpersoner i SAS Cargo har foretaget så alvorlige brud på konkurrencelovgivningen, at det kan udløse en millionbøde fra EU-Kommissionen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00