Debat

ITD: Send de nationale særregler til tælling, Dombrovskis

DEBAT: Valdis Dombrovskis skal skabe mere fair og bedre forhold i den europæiske vejgodstransportbranche, som skal bygge på et fælleseuropæisk grundlag, skriver Karen Roiy, Public affairs chef i ITD.

Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karen Roiy
Public affairs chef i ITD

Når EU's kommissær for social dialog, Valdis Dombrovskis, lander i København i dag torsdag 2. februar 2017 for at deltage i et borgerdialogmøde med konkurrencekommissær Margrethe Vestager, så har han en klar dagsorden med sig i bagagen.

De sociale forhold i det indre marked skal forbedres. Det er en del af det arbejde, den samlede EU-Kommission bruger mange kræfter på netop nu. Og vi er enige i den linje i transport- og logistiksektoren.

Jo bedre og mere fair forhold vi kan skabe for den europæiske transportsektor, jo bedre står den danske vejgodstransport i konkurrencen med resten af Europa.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men det skal ske på et fælleseuropæisk grundlag, og det er det budskab, som vi vil gå til Valdis Dombrovskis med.

Fælleseuropæisk grundlag 
Det vil ikke alene åbne op for mere gennemsigtighed og mere fair konkurrence på de europæiske veje, det vil også sikre ordentlige vilkår og fjerne gråzoner, som i dag er med til at give vores sektor et dårligt image udadtil.

Jo bedre og mere fair forhold vi kan skabe for den europæiske transportsektor, jo bedre står den danske vejgodstransport i konkurrencen med resten af Europa.

Karen Roiy
Public affairs chef i ITD

Virkeligheden er jo, at vejgodstransporten er central for det europæiske samfund. Vores medlemmer og europæiske kollegaer transporterer 75 procent af det gods, der dagligt bevæger sig fra produktionsvirksomheder til transportcentre for i sidste ende at havne hos kunderne.

Og prognoserne for de europæiske godsmængder peger kun opad, godt hjulpet på vej af stigende e-handel og ændrede transportstrømme.

Fordi markedet trives, og godset skal fragtes, er den europæiske konkurrence mellem transport- og logistikvirksomhederne benhård. Det har betydet, at vi de seneste år har set en række EU-medlemslande, herunder Danmark, forsøge at sætte hindringer op for det frie indre marked.

En håndfuld lande med Tyskland og Frankrig i front har indført nationale mindstelønninger, der trækker et langt spor af administrative byrder i form af blanketter på mange forskellige sprog efter sig. Det er en, i vores øjne, unødvendig byrde for de professionelle transport- og logistikvirksomheder, der dagligt skal krydse op til flere grænseovergange under deres transporter.

Derfor er vores melding til Kommissionens arbejde også helt klar. Når man fra Kommissionens side ønsker at tage fat på det sociale spørgsmål og ændre de nuværende forhold, er det derfor alfa og omega, at man i ambitionen om at skabe bedre sociale forhold på tværs af Europa samtidig sender de nationale særregler til tælling.

Et fælleseuropæisk regelsæt må være udgangspunktet for, at det frie indre marked igen kan komme op i det gear, som ikke alene transport- og logistiksektoren, men også det omkringliggende samfund kan få gavn af.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karen Roiy

Chef for group public affairs, Danske Bank
cand.scient.pol. (SDU 2006)

Margrethe Vestager

Ledende næstformand, EU-Kommissionen, kommissær for konkurrence, formand for Kommissærgruppen om et 'Europa Klar til den Digitale Tidsalder', fhv. minister, politisk leder & MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

Valdis Dombrovskis

Ledende næstformand for økonomi og kommissær for finansielle tjenesteydelser Letland (EPP)
ba i økonomi for ingeniører (Rigas Tekniske Uni.), master i idræt (Letlands Uni. 1996)

0:000:00