Debat

Københavns Lufthavn modsiger naboer: Nej, passagervækst er ikke lig med flere fly og mere luftforurening

Det, som især bekymrer en gruppe naboer ved en mulig udvidelse af lufthavnen, er påvirkningen af luftkvaliteten. Det har vi fuld forståelse for. Vi vil dog gerne understrege, at det historisk har været muligt at tiltrække flere passagerer og samtidigt mindske gener for vores omgivelser, skriver Dorte Kirkeskov Carlsson og Søren Rosenkilde Clausen.

Uden en udvidelse risikerer vi, at de mere forurenende flytyper sendes til
Københavns Lufthavn, mens andre lufthavne i Europa bliver attraktive for de
moderne flytyper, skriver Dorte Kirkeskov Carlsson og Søren Rosenkilde Clausen. 
Uden en udvidelse risikerer vi, at de mere forurenende flytyper sendes til Københavns Lufthavn, mens andre lufthavne i Europa bliver attraktive for de moderne flytyper, skriver Dorte Kirkeskov Carlsson og Søren Rosenkilde Clausen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Altinget 8. marts udtrykker formanden for borgergruppen ’CPH uden udvidelse’, Helene Bach bekymring for, hvad en ny udviklingslov for Københavns Lufthavn kan få af konsekvenser for naboerne.

Københavns Lufthavn er en af Danmarks største arbejdspladser, og vi er en virksomhed, som de nærmeste naboer både kan se og høre. Vi har derfor stor forståelse for, at vores naboer kan være bekymrede for, hvad en ny udviklingslov kan have af betydning.

Læs også

Lad os først og fremmest slå fast, at uden udviklingsloven vil det stadig være muligt for lufthavnen at modtage flere fly og passagerer. Lufthavnens hovedbaner har kapacitet til 55 millioner passagerer om året.

Men med en ny rammelov kan vi sikre en endnu mere effektiv lufthavn, hvilket har betydning for vores evne til at tiltrække internationale flyforbindelser til glæde og gavn for danskerne og dansk erhvervsliv.

Den teknologiske udvikling af flyene har medført, at de nyeste flytyper er mere støjsvage og brændstofeffektive. Derfor har udviklingen frem mod coronaepidemien vist, at passagervæksten i Københavns Lufthavn kunne ske samtidigt med, at støjen og antallet af partikler fra lufthavnen er blevet nedbragt.

Moderne fly kræver plads
De nye fly er større end deres forgængere og for at have plads til dem, skal vi udvikle lufthavnen. Allerede i dag er der et kapacitetspres på standpladserne, hvor flere stammer tilbage fra 1960’erne.

Alternativt risikerer vi, at de mere forurenende flytyper sendes til Københavns Lufthavn, mens andre lufthavne i Europa bliver attraktive for de moderne flytyper. Vores udviklingsplan handler også om at fastholde et samlet terminalområde, hvor passagererne har direkte adgang til kollektiv transport.

Udviklingsloven giver den mulighed ved at lukke for den del af vores såkaldte tværbane, hvorfra fly kan lande eller lette ind over København.

Med en ny rammelov kan vi sikre en endnu mere effektiv lufthavn

Dorte Kirkeskov Carlsson og Søren Rosenkilde Clausen

Det, som især bekymrer en gruppe naboer, er påvirkningen af luftkvaliteten fra lufthavnen. Det har vi fuld forståelse for. Vi vil dog gerne understrege, at det historisk har været muligt at tiltrække flere passagerer og samtidigt mindske gener for vores omgivelser.

I de seneste 25 år er antallet af passagerer i Københavns Lufthavn fordoblet til 30 millioner om året. På trods af de flere passager er antallet af flyoperationer i samme periode ikke steget nævneværdigt. Det hænger blandt andet sammen med de større flytyper og flyselskabernes evne til at fylde flyene med passagerer.

I samme tidsrum er antallet af boliger omkring lufthavnen, som er støjplaget over myndighedernes grænseværdi reduceret med over 80 procent. De myndighedskrav, som vi er underlagt for luftkvalitet, overholdes også med en god margin.

For luftkvalitetsparametre som NOx, NO2 og PM2.5 – også kaldet fine partikler – kan vi tilmed se en reduktion i samme periode. Der er altså ikke en direkte sammenhæng mellem passagertal og miljøpåvirkning fra lufthavnen.

Overholder alle krav
Københavns Lufthavn har i en årrække målt ultrafine partikler - også selvom vi ikke er underlagt krav om at gøre det, fordi der ikke findes grænseværdier for ultrafine partikler.

Samtidig måler vi luftens indhold af Black Carbon, hvor der er krav i forhold til arbejdsmiljøet (arbejdsmiljøgrænseværdien gælder for “elementær carbon”, som er en delmængde af “black carbon”).

Her viser vores målinger, at forekomsten af Black Carbon ligger under myndighedskravene, og at der ikke er flere Black Carbon partikler på forpladsen i lufthavnen, end der er på gadeplan flere steder i København.

Derudover viste en såkaldt kohorte-undersøgelse af helbredseffekter i 2016 blandt ansatte i lufthavnen, foretaget af Syddansk Universitet, at der hverken er øget risiko for hjerte-kar- sygdomme eller luftvejslidelser ved at arbejde i Københavns Lufthavn.

Studiet kunne ikke konkludere om risikoen for hverken lunge- eller blærekræft, da der var for få sygdomstilfælde.

Læs også

I Københavns Lufthavn ønsker vi at nedbringe både støj- og luftforurening og har fuld forståelse for, at man som nabo til en lufthavn kan være bekymret for nærmiljøet. Helene Bach nævner for eksempel, at naboer de seneste fem år har oplevet voldsom stigning i gener fra flyene.

Selvom flyoperationerne siden covid-19 har ligget et pænt stykke under tidligere niveau, så tager vi opgaven meget alvorligt. Vi overholder alle myndighedskrav og arbejder kontinuerlig med at overvåge og reducere miljøpåvirkninger.

Det er CPHs ambition at realisere udviklingsplanerne inden for vores ambitiøse miljø- og klimamålsætninger, som skal sikre en kontinuert mindre påvirkning på klima, støj og luft fra lufthavnen på vores omgivelser frem mod 2050.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Rosenkilde Clausen

Public affairs-chef, Københavns Lufthavn, næstformand, Brancheforeningen for Dansk Luftfart
økonomisk geografi (Københavns Uni. 2001)

0:000:00