Debat

Københavns Lufthavne: Behov for en national luftfartsstrategi

DEBAT: Den internationale tilgængelighed er helt afgørende for danske virksomheders vækst og konkurrencevilkår, og den bør styrkes med en landsdækkende plan for flytrafikken. Sådan lyder opfordringen fra kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne Henrik Peter Jørgensen.

Kommunikationsdirektøren i Københavns Lufthavne, Henrik Peter Jørgensen, sender et ønske om en samlet national strategi for luftfarten, der både kan skabe bedre regional og international tilgængelighed, i retning af Christiansborg. 
Kommunikationsdirektøren i Københavns Lufthavne, Henrik Peter Jørgensen, sender et ønske om en samlet national strategi for luftfarten, der både kan skabe bedre regional og international tilgængelighed, i retning af Christiansborg. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Peter Jørgensen
Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne

Virksomheder i hele Danmark har brug for at komme hurtigt og effektivt ud til verdens vækstmarkeder. 

Hvad enten det er den lille producent af komponenter til bilindustrien i Stenlille eller den globale mejerikoncern i Viby uden for Aarhus. 

En række forskere har da også i tidens løb konstateret, at der er en sammenhæng mellem vækst, arbejdspladser og international tilgængelighed. 

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Københavns Lufthavn er den eneste lufthavn i Danmark med direkte forbindelse til andre kontinenter, og det er i dag muligt at nå 71 procent af verdens BNP med fly uden mellemlandinger. 

Vi har derfor længe vidst, at lufthavnen spiller en væsentlig rolle for væksten ved at forbinde Danmark med resten af verden. 

Hvis ikke vil holder trit, bliver de danske virksomheders konkurrenter bundet tættere sammen med verdens vækstmarkeder. 

Henrik Peter Jørgensen
Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne

Hvad vi ikke har vidst, er hvad den internationale tilgængelighed betyder for de enkelte regioner i Danmark. 

Vi risikerer at blive en omfartsvej
Baseret på den metode, som den britiske regering har brugt til at beregne de økonomiske effekter af en udbygning af storlufthavnen Heathrow, har Oxford Research beregnet effekten af den tilgængelighed, som vil blive skabt, når Københavns Lufthavn vokser fra 25 til 40 millioner passagerer. 

Konklusionen af analysen er, at 84.000 job er på spil. Vel at mærke i hele Danmark. Mere end halvdelen af disse er uden for hovedstadsregionen. 

Luftfarten vokser på global plan, og der er ingen tegn på, at den udvikling er ved at vende. 

Verden bliver bundet tættere og tættere sammen, og der bliver bygget motorveje i luftrummene mellem verdens vækstmarkeder. 

Danmark er godt med, men hvis ikke vi formår at holde trit, bliver vi en omfartsvej, som sender fly til andre knudepunkter, som eksempelvis Amsterdam eller Frankfurt. 

Der er med andre ord noget på spil. 

Hvis ikke vil holder trit, bliver de danske virksomheders konkurrenter bundet tættere sammen med verdens vækstmarkeder. 

Det vil ifølge rapporten betyde, at de danske virksomheder bliver stilet dårligere i konkurrencen, hvilket i sidste ende vil føre til et tab af arbejdspladser. 

Det handler med andre ord ikke kun om at skabe nye arbejdspladser. Det handler også om at fastholde arbejdspladser. 

Det eneste knudepunkt i Norden
Der gik ikke mange øjeblikke, fra at vi offentliggjorde rapporten, til rapporten blev betragtet som et partsindlæg i en øst-vest-debat om regional udvikling. 

Under overskriften 'Fri os fra partsindlæg' kaldte tre regionsrådsformænd rapporten for bestillingsarbejde og kritiserede Københavns Lufthavn for at bidrage til myten om, at der findes et særligt københavnerlokomotiv, der driver væksten i Danmark. 

Jeg kan godt forstå reaktionen. Der har længe været meget - måske for meget – fokus på hovedstaden som Danmarks vækstmotor. Det ærgrer mig dog, at den debat skygger for en anden debat, som har betydning for Danmark som helhed. 

Danmark er et lille land i udkanten af Europa. Vi har ét internationalt knudepunkt, og det er Københavns Lufthavn. Hverken Norge eller Sverige har et knudepunkt. 

Når vi taler luftfart, giver det derfor ikke mening at låse sig fast i en opdeling mellem hovedstaden og resten af landet. 

Tværtimod har vi brug for en national strategi for luftfart, der både kan understøtte øget tilgængelighed mellem de danske regioner og øget international tilgængelighed mellem Danmark og resten af verden. 

Gavnligt for hele Danmark
International tilgængelighed gennem flyruter har stor betydning for virksomheder i hele Danmark. 

To ud af tre virksomhedsledere siger, at direkte flyruter fra København til udenlandske vækstmarkeder er vigtige for forretningen.  

Gennem vores arbejde i lufthavnen er vi løbende i kontakt med mange af de virksomheder, som bruger lufthavnen. Det er dels store danske virksomheder fra hovedstadsområdet som Maersk og Novo Nordisk, men det er også eksportvirksomheder fra Fyn og Jylland, der bruger Københavns Lufthavn som en port til udenlandske markeder.

Tag en virksomhed som DESMI fra Nørresundby, der producerer pumpeløsninger til den maritime sektor. 

Denne jyske virksomhed har selskaber og forhandlere i mere end 100 lande, og har derfor brug for en stor international lufthavn som et hurtigt og effektivt bindeled mellem Aalborg og de internationale aktiviteter. 

Men DESMI er langtfra et enestående eksempel. Hver fjerde rejsende, der flyver fra Aalborg til Københavns Lufthavn, flyver videre ud i verden. 

På den måde understøtter tallene også, hvordan Københavns Lufthavn virker som et knudepunkt, der sender nordjyderne videre ud i verden.

Nøglen er international tilgængelighed
En lignende fortælling hører vi, når vi tager til Fyn og besøger virksomheden Micro Matic, der producerer fadølsanlæg over hele verden. 

Her kalder man international tilgængelighed for et nøgleord. 

Ifølge Micro Matics administrerende direktør, Søren Vilby, ville det være vanskeligt at vokse og fastholde virksomhedens 750 medarbejdere på Fyn uden en velfungerende storlufthavn i København. 

Igen et eksempel på én af de internationalt orienterede virksomheder, der er storforbruger af Københavns Lufthavns som knudepunkt til internationale ruter.

Og DESMI og Micro Matic er jo bare eksempler på et generelt behov for international tilgængelighed, som rigtig mange virksomheder efterspørger i en lille, åben økonomi som den danske. 

Jeg vil derfor opfordre regeringen til at udvikle en samlet national strategi for luftfart i Danmark. En strategi, der både fokuserer på at skabe bedre regional og international tilgængelighed gennem udvikling af luftfarten i hele Danmark.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Woldbye

Adm. direktør, Heathrow Lufthavn
Trainee (A.P. Møller-Mærsk), HD i finansiering (CBS), IMD, London Business School

0:000:00