Debat

Lufthavnenes kropsscannere er varm luft

DEBAT: I kampen mod terror er det sidste nye skrig indførelse af kropsscannere i lufthavnenes sikkerhedstjek. Men det er langtfra givet, at sikkerheden bliver forbedret ved at poste milliarder i scannere og lade passagerne betale prisen, skriver Anne E. Jensen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Anne E. Jensen (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

Køen er alenlang i lufthavnens sikkerhedstjek. Det oplever de fleste passagerer allerede. Men den kan risikere at blive endnu længere, hvis ikke vi tænker os om. For tiden foregår der nemlig en heftig diskussion i EU, om man skal indføre sikkerhedsscannere i lufthavnene. Men scannerne kan skabe problemer, som vi skal holde os for øje.

Vi skal have alle fakta på bordet. Altså, hvad er det, de her maskiner kan. Nogle mennesker opfatter disse nye kasser som vidunder-teknologi med uanede evner og muligheder. Lad os lige komme ned på jorden og se på virkeligheden. Kan de se gennem tøj, som om man stod nøgen på den anden side? Kan de identificere sprængstoffer og kemikalier? Nogle siger ja, andre nej.

Farligt for helbredet
Scannerne er endda sundhedsfarlige, mener nogen. Vi må sikre os, at hvis der skal indføres scannere, så er det sikkert både for passagerne, men også for alle de mennesker som arbejder i lufthavnene. Vi må teste dem og få den nødvendige viden. Det nytter altså ikke, at man risikerer befolkningens ve og vel i forsøget på at fremstå som proaktiv politiker.

På samme måde er det heller ikke konstruktivt, hvis det ender med at tage endnu længere tid at gå gennem sikkerhedskontrollen, end det gør i dag. Hver dag er der mellem 25.000 og 30.000 flyvninger alene i Europa. Hvis alle skal scannes og måles og vejes, hvem ved, hvor mange timer man så skal bruge af sin flyrejse på landjorden? Dertil kommer hele spørgsmålet om prisen: Ekstra mandskab og udstyr og udbygninger. Er det passagerne, medlemslandene eller måske EU selv, som skal betale for gildet?

Hver dag er der mellem 25.000 og 30.000 flyvninger alene i Europa. Hvis alle skal scannes os måles og vejes, hvem ved, hvor mange timer man så skal bruge af sin flyrejse på landjorden?

Anne E. Jensen (V)
MEP

Fokus på efterretning
Vigtigst er det dog, at luftfartssikkerhed ikke kun sker i sikkerhedstjekkene. Lufthavnene er ikke der, hvor vi fanger terroristerne. Vi skal fortsætte med at satse på intelligent efterretninger. Det er benhård research og fakta, som allerede har været med til at afværge flere forsøg på terror i USA og Europa.

Hele sikkerhedspakken skal snart til eftersyn. I forvejen har vi den tåbelige lov om, hvor store mængder væske man kan tage med i håndbagagen. En lov som dengang blev gennemtrumfet, uden at vi i Europa-Parlamentet havde noget at sige. I dag er situationen heldigvis en anden. Så når Kommissionen kommer med deres lovforslag om luftfartssikkerhed i det nye år, så vil vi folkevalgte endelig kunne hjælpe til at få en fornuftig og sikker luftfartspolitik.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne E. Jensen

Formand, Danske Sømands- og Udlandskirker, EU-koordinator, TEN-T korridoren fra Østersøen til Adriaterhavet
cand.polit. (Københavns Uni. 1978)

0:000:00