Debat

Næstved-borgmester: Frustrerende, at Gladsaxe vil tage fra os for at løse egne energiudfordringer

Vi synes simpelthen, at det er for letkøbt at sidde i og omkring hovedstaden og pege på vejprojekter ude i landet som et sted at hente ressourcer til at løse egne energiudfordringer. Lad os finde løsninger sammen i stedet for, skriver Carsten Rasmussen og Mads Elming. 

Lad os nu forsøge at finde fælles løsninger i stedet for blot at pege på andre, der må holde for, skriver Carsten Rasmussen og Mads Elming fra Næstved.
Lad os nu forsøge at finde fælles løsninger i stedet for blot at pege på andre, der må holde for, skriver Carsten Rasmussen og Mads Elming fra Næstved.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Carsten Rasmussen
Mads Elming
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Naturligvis skal vi gøre os helt uafhængige af Putins styre og den russiske gas hurtigst muligt. Vi skal fremme andre energiformer som alternativer til naturgas. Flere borgere skal på fjernvarmenettet eller have varmepumper, og vi skal øge produktionen af grøn strøm fra solceller og vindmøller.

Så langt så godt. Men hvordan vi sikrer omstillingen fra gassen, er der åbenbart delte meninger om.

Vi oplever, set fra en af landets største provinskommuner, at debatten om det vigtige spørgsmål har taget en skæv drejning. En drejning hvor løsningsforslagene mest af alt har karakter af, at alle andre end forslagsstillerne selv skal løfte opgaven.

Det er for letkøbt at sidde i og omkring hovedstaden og pege på vejprojekter ude i landet som et sted at hente ressourcer

Carsten Rasmussen og Mads Elming
Hhv. borgmester (S) og næstformand i erhvervsforeningen, Næstved

Gladsaxes borgmester, Trine Græse, har her på Altingets debatsider foreslået, at man udskyder - og gerne helst dropper - anlæg af flere af de motorveje, der blev aftalt i sidste års længe ventede infrastrukturreform for i stedet at fremskynde fjernvarmeprojekter i hovedstadsområdet.

Og regeringen har også luftet tanken om at udskyde vejprojekter for i stedet at bruge gravemaskiner og mandskab på at koble flere på fjernvarmenettet.

Infrastrukturplanen var en lettelse

Den slags udmeldinger udløser stor frustration hos os, der har kæmpet i årevis for en bedre vejinfrastruktur, og det må simpelthen skyldes mangel på indsigt.

Selvom vi står med en svær opgave i en svær tid, er vi nødt til at holde fokus. Det er for nemt bare at pege på vejprojekterne som noget, man uden videre kan skyde ud i en uvis fremtid.

For det er ikke bare et knips med fingrene at få et stort anlægsprojekt prioriteret i en national infrastrukturplan, hvor der er ønsker fra alle egne af landet. Det kræver data, undersøgelser og ikke mindst masser af gode argumenter for projektets betydning for udviklingen i et lokalområde. Det kan borgmestre, lokalpolitikere og erhvervsfolk rundt om i Danmark vist godt nikke genkendende til.

For rigtig mange var det derfor en lettelse, at der sidste år kom en samlet og bred infrastrukturplan på plads, som sikrer lokal og regional udvikling. Ikke mindst uden for de store byer.

For let at pege fingre fra hovedstaden

Konkret har vi i Næstved ventet op mod 30 år på at blive koblet på det sjællandske motorvejsnet med rute 54. Med aftalen lykkedes det endelig at få papir på, at arbejdet sættes i gang i 2026.

Opgaven med at blive fri af russisk gas og gøre energien grønnere skal gå hånd i hånd med udviklingen af infrastrukturen

Carsten Rasmussen og Mads Elming
Hhv. borgmester (S) og næstformand i erhvervsforeningen, Næstved

En klar plan for etablering af motorvejen gør, at virksomheder, der ellers har tøvet, tør satse på vores område. De kan få finansiering og investorer med, for de kender tidsplanen og har en horisont for deres investering. De ved, at inden for en overskuelig fremtid er motorvejsnettet optimeret.

Samme situation står kommuner og virksomheder i mange andre steder i landet: Der kom en afklaring, man kendte udviklingsplanerne, og derfor kunne der investeres. Det må vi ikke give slip på.

Vi synes simpelthen, at det er for letkøbt at sidde i og omkring hovedstaden og pege på vejprojekter ude i landet som et sted at hente ressourcer og mandskab for at løse ikke mindst de kommuners energiudfordring.

Provinsen er vindmøllernes metropol

Vi kunne også vælge at pege på et par offentlige anlægsprojekter i hovedstadsområdet, man kunne sætte på pause. Det undlader vi, for vi skal netop lade være med at pege på løsninger, som blot er en gratis omgang for os selv, mens andre må holde for.

I stedet vil vi blot påpege, at skal man lykkes med at få mere grøn energi i Danmark, skal vindmølle- og solcelleanlæg bygges. De anlæg skal stå et sted. Mon ikke der bliver behov for, at provinskommunerne også her træder til. Der er ikke plads i hovedstadsområdet, så alle kigger mod os i provinsen.

Læs også

Og selvfølgelig vil vi fortsætte med at bidrage til den grønne omstilling – både hos os selv og sammen med resten af landet. Også når det kræver arealer.

Men lad os nu forsøge at finde løsninger sammen i stedet for blot at pege på andre, der må holde for. Egne udfordringer bør ikke løses ved at skabe problemer for andre. Opgaven med at blive fri af russisk gas og gøre energien grønnere skal gå hånd i hånd med udviklingen af infrastrukturen i hele landet

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Rasmussen

Borgmester (S), Næstved Kommune
specialarbejder

Mads Elming

Salgs- og marketingdirektør, Ardagh Glass Holmegaard, næstformand, Næstved Erhvervsforening

Trine Græse

Borgmester (S), Gladsaxe Kommune, næstformand, Hovedstadens Letbane, medlem, KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg, bestyrelsen for Vestforbrænding, Novafos, DAB og RAR Hovedstaden
Teknonom i produktionsplanlægning

0:000:00