Det er både dyrt og ineffektivt for kommunerne at føre selvstændig klimapolitik. Politikerne bør se realiteterne i øjnene. Bilparken er vokset og lokale miljøhensyn og trafiktiltag kommer ikke til at ændre udviklingen, skriver Niklas Winther.
Det er stadig muligt at nå 2025-målet med grøn omstilling i form af grøn transport og hurtigere udbygning af biogasproduktionen. Så undgår Danmark at ty til kvoteannulleringer i EU og kan i stedet investere i langsigtede løsninger, skriver Frank Rosager og Esben Tranholm Nielsen.
Den grønne omstilling af indenrigsflytrafikken kan finansieres ved at pålægge passageren en mindre betaling per afgang, som så sendes tilbage til luftfartstrafikken - uden at skade Danmarks konkurrenceevne, skriver Jesper Kronborg.
Selvom dansk indenrigsflyvning måske kun har en mindre betydning i det globale udslip af CO2, har vi nu muligheden for at udvikle, opskalere og teste produktionen af grønne Power-to-X-brændstoffer i stor størrelse, skriver Tejs Laustsen Jensen.
Toggle ads