Debat

Dansk Energi: Fire indsatser skal kickstarte Power-to-X

Flere landes regeringer investerer nu i Power-to-X. Det næste stykke tid vil afgøre, om Danmark kommer til at være med i det europæiske Power-to-X-kapløb, eller om vi skal se til, imens vores nabolande udkonkurrerer os, skriver Martin Dam Wied. 

I takt med at flere landes regeringer vælger at handle, bliver presset på Danmark større, skriver Martin Dam Wied.
I takt med at flere landes regeringer vælger at handle, bliver presset på Danmark større, skriver Martin Dam Wied.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Udviklingen af Power-to-X projekter og teknologi er i disse måneder overvældende. Virksomheder præsenterer det ene projekt efter det andet, og en række lande ser Power-to-X-teknologi som en afgørende løsning til at dekarbonisere vores transportsektor og gøre vores industri klimaneutral.   

I takt med at flere landes regeringer vælger at handle, bliver presset på Danmark større. Det presser Danmarks muligheder for at lægge sig først i feltet i Europa, og der er en klar risiko for, at vi kommer for sent i gang.  

Derfor er der behov for, at vi finder en mere dynamisk vej, hvor vi allerede nu træffer politisk beslutning og implementerer tiltag, der sætter gang i produktionen, og som skaber et marked for Power-to-X brændsler, mens vi venter på den mere forkromede strategi. Indtil videre er meldinger fra den danske regering, at den nationale Power-to-X-strategi først vil blive præsenteret i slutningen af året. 

Dansk indsats skal i gang nu 
Derfor skal vi hurtigt i gang, og den danske indsats skal accelereres nu. Power-to-X skal kickstartes ved, at Folketinget allerede i 2021 og 2022 sammenlagt bør afsætte tre milliarder kroner til støtte til værdikædeprojekter. 

Værdikædeprojekterne omfatter både produktion, udbygning af infrastruktur og forbrug af Power-to-X-brændsler og skal sikre, at produktion og aftag udvikles og skaleres i takt.

Vi har i Danmark alle muligheder for at blive en kerneaktør i dekarboniseringen af Europa. Vi har adgang til billig grøn strøm. Vores offshore-vind teknologier kan gøre os til Europas grønne Powerhouse.

Martin Dam Wied
Teamleder, Dansk Energi

Derudover er der behov for en hurtig og transparant udmøntning af "hollænderpengene", hvor Holland køber statistiske andele af VE fra Danmark, – men hvor provenuet skal finansiere en tilskudsordning til storskala Power-to-X på cirka en milliard kroner. Midlerne skal allerede være tilgængelige for markederne i indeværende år.  

Danmark indgik i forbindelse med Klimaaftale for energi og industri fra juni 2020 en aftale med Holland om køb af statiske andele af vedvarende energi for cirka en milliard kroner. Provenuet skal finansiere en tilskudsordning til storskala PtX med udmøntning af støtte til to storskala PtX-projekter. 

IPCEI-processen er i gang i Europa, og det er vigtigt, at den danske regering nu har tilsluttet sig. Nu gælder det om at sætte tilstrækkeligt med midler af til projekter, så vi kan indgå på lige fod med andre lande.

Selvstændigt fokus på Power-to-X
Folketinget og regeringen står i løbet af foråret over for forhandlinger om investeringer i den fremtidige trafikale infrastruktur – en grøn mobilitetsplan. Her vil vi gerne opfordre til, at der kommer et selvstændigt fokus på Power-to-X.

En kommende aftale bør indeholde initiativer til at fremme udbygning af en brint- og Power-to-X-infrastruktur, der kan skabe et fundament for flere brintlastbiler på vejene og flere skibe, der sejler på Power-to-X-brændsler. Dette kræver to separate puljer på 100 mio. kroner mod 2025, der skal bruges til at etablere både et landsdækkende netværk af brinttankstationer til tung vejtransport og til Power-to-X havneinfrastruktur på de danske havne. 

I luftfarten er det, ifølge branchen selv, nødvendigt at etablere en klimafond. Indtægterne fra klimafonden skal øremærkes bidrag til luftfartsselskabernes indkøb af bæredygtige brændstoffer for at mindske det økonomiske gab mellem Power-to-X-brændsler og fossile brændsler. Samtidig skal der indføres et iblandingskrav, der skal understøtte udbredelsen af Power-to-X baserede flybrændstoffer. Dette skal bidrage med at nå branchens reduktionsmålsætning på 30 pct. i 2030.  

Kæmpe potentiale
Vi har i Danmark alle muligheder for at blive en kerneaktør i dekarboniseringen af Europa. Vi har adgang til billig grøn strøm. Vores offshore-vind teknologier kan gøre os til Europas grønne Powerhouse. Læg dertil energiøerne, der kan løfte os op i superligaen for produktion af grøn energi.

Vi har globalt førende virksomheder, der har ambitioner og visioner til at drive udviklingen. 

Martin Dam Wied
Teamleder, Dansk Energi

Vi har en god geografisk placering, et energisystem i verdensklasse og et integreret system til at levere grøn brint til vores nabolande. Vi har globalt førende virksomheder, der har ambitioner og visioner til at drive udviklingen.   

Det skal regering og Folketing udnytte, men det kræver at virksomhederne får klarhed. Danske virksomheder har allerede set det kæmpe potentiale, der ligger for Danmark i Power-to-X.

De bruger ventetiden aktivt, men det er helt afgørende for dem at vide, hvordan regeringen sætter retning. Det næste stykke tid vil afgøre, om Danmark kommer til at være med i det europæiske Power-to-X kapløb, eller om vi skal se til, imens vores nabolande udkonkurrerer os. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00