Debat

Dansk Erhverv: Vi skal investere os til en grønnere luftfart

Den grønne omstilling af indenrigsflytrafikken kan finansieres ved at pålægge passageren en mindre betaling per afgang, som så sendes tilbage til luftfartstrafikken - uden at skade Danmarks konkurrenceevne, skriver Jesper Kronborg. 

Eventuelle afgifter der pålægges luftfartstrafikken, bør ledes tilbage til branchen, så man kan finansiere den grønne omstilling, skriver Jesper Kronborg.
Eventuelle afgifter der pålægges luftfartstrafikken, bør ledes tilbage til branchen, så man kan finansiere den grønne omstilling, skriver Jesper Kronborg.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Statsministeren understregede i sin nytårstale endnu en gang det faktum, som vi alle er meget bevidste om, nemlig at klimakrisen er presserende, og at vi skal i mål med den grønne dagsorden. Derfor tog Dansk Erhverv også positivt imod statsministerens ambition om, at danskerne senest i 2025 skal have mulighed for at flyve grønt på én indenrigsrute, og senest i 2030 skal kunne flyve 100 procent grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark.

Ny temadebat: Kører regeringens udspil om fremtidens grønne brændstoffer i rette retning?

Statsministeren har med nytårstalen atter sat fremtidens grønne brændstoffer på dagsordenen.

”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark," sagde Mette Frederiksen (S).

Ordene kommer i kølvandet på det udspil, regeringen fremlagde i december, som skal fremme udviklingen af fremtidens grønne brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, blandt andet ved at bruge 1,25 milliarder kroner på produktionsstøtte til Power-to-X.

I en ny temadebat spørger Altinget derfor, om vi med udspillet kører i den rette retning? Hvad er godt, hvad er skidt, og hvad er det vigtigste at rykke på først?

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter sættes spot på et aktuelt emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning.

Vil du være med i debatten om grønne brændsler? Indlæg kan sendes til [email protected].

Indenrigstrafikken er vigtig – den binder Danmark bedre sammen og forbinder de danske lufthavne med hinanden og med resten af verden. Indenrigsluftfarten er samtidig et godt sted at starte, da det kan vise vejen for resten af branchen. For vi skal videre - og vi skal tænke globalt.

Luftfarten som transportform er nemlig i langt overvejende grad global, og derfor bliver vi også snart nødt til at være grønne – også når vi letter fra udenrigsterminalen og ikke kun indenrigs. Ellers batter det ikke.

Regningen kan betales uden at skade Danmarks tilgængelighed

For at nå vores forpligtelser i Parisaftalen og EU’s klimamål i 2030, skal der ifølge tænketanken Bruegel årligt investeres 610 milliarder euro mere i den grønne omstilling af den europæiske transportsektor. Det er et svimlende beløb, som viser, hvor stor opgaven er, og derfor skal vi tænke i løsninger, der ikke lægger unødige benspænd i vejen for samfundsøkonomien og mobiliteten.

Hvis vi skaber de rigtige rammevilkår for luftfarten, er det en regning, der kan betales uden at skade Danmarks internationale tilgængelighed og samtidig omstille branchen globalt set på sigt.

Det handler kort sagt om at lave bidragssystemer og rammevilkår - som eksempelvis luftfartens forslag om en klimafond - som finansieres af en mindre betaling per afgående passager, der kan sætte turbo under den grønne omstilling – uden at vi skader vores globale konkurrencekraft.

For selvfølgelig skal vi have tiltag, der fører os i en grønnere retning. Hvis man i stedet indfører statslige flyafgifter, så er det vigtigt, at de tilbageføres til for eksempel den førnævnte klimafond, der kan bidrage til den grønne omstilling af branchen. Samtidig er det vigtigt, at man rammer et niveau, så det ikke går ud over Danmarks mobilitet, internationale tilgængelighed og konkurrencekraften i en allerede hårdt ramt branche.

Vi minder bare om, at man i tilgangen til at gøre luftfarten helt og aldeles grøn husker, for det første at investere og for det andet at kanalisere eventuelle afgifter, der pålægges luftfarten, tilbage til at finansiere den grønne omstilling af branchen, så vi kan få grøn luft under vingerne.

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Desuden er der også allerede opsat et CO2-kvotesystem, der beskatter CO2-udledningen på tværs af en lang række sektorer og som skal sikre, at forureneren betaler.

Kanaliser afgifter tilbage til luftfarten

Luftfarten har siden 2012 været en del af EU-kvotesystemet. EU's plan "Fit for 55" lægger op til at udfase de gratis kvoter, som sektoren får i dag, frem til 2026. Det vil betyde en massiv yderligere beskatning af sektorens CO2-udledning.

Derudover har en række transportvirksomheder og energileverandører sammen med Københavns Lufthavne allerede indgået et partnerskab om at tilvejebringe electrofuels og grønne drivmidler, der kan skubbe hele transportbranchen ind i en CO2-neutral fremtid. 

Et andet fornuftigt skridt er regeringens PtX-strategi, som også skubber på den nødvendige teknologiske omstilling, som er helt afgørende for at nå i mål.

Så dansk luftfart er allerede i gang med - og yderligere klar til - at udvikle og investere i grønne løsninger, så de grønne ambitioner kan få luft under vingerne.

Vi minder bare om, at man i tilgangen til at gøre luftfarten helt og aldeles grøn husker, for det første at investere og for det andet at kanalisere eventuelle afgifter, der pålægges luftfarten, tilbage til at finansiere den grønne omstilling af branchen, så vi kan få grøn luft under vingerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00