Ole Birk: I fremtiden er der ingen grund til at hade biler. Så lad os udvide vejene

MOBILITET: Ekspertgruppen om fremtidens mobilitet præsenterede tirsdag sin rapport, som både opposition og regeringen tog godt imod. Transportminister Ole Birk Olesen drager én naturlig konsekvens.

Der er nogle ting, som er stensikre udfordringer i dansk transportpolitik. Trængslen kommer til at vokse. Og mulige løsninger kræver flere forskellige indsatser.

Så vidt var regeringen og oppositionen enige, da regeringens ekspertudvalg om fremtidens mobilitet præsenterede sin rapport tirsdag.

Og alle lige fra Enhedslistens Henning Hyllested over transportordførerne fra Socialdemokratiet, Venstre, LA, Dansk Folkeparti og Konservative nikkede med, da transportminister Ole Birk Olesen (LA) udlagde sin første lærdom på baggrund af rapporten.

Login

  • Anmeld

    Henrik Gudmundsson · Seniorkonsulent CONCITO

    Ikike specielt logisk at plædere for flere penge til veje nu

    Ministerens reaktion forekommer ikke specielt logisk. Han mener at der ikke "i fremtiden" vil være gode grunde til at 'hade biler'. Hvis logikken er i orden så erkender han at der kan være gode grunde til netop det i dag -altså at hade biler. Derfor ville det da også være mere logisk at vente med at forcere udbygning af veje for at skabe plads til flere biler indtil det tidspunkt hvor grundene - måske - er væk. I dag - nogen gange kalder men det også virkelighedens verden - er der stor grund til at problematisere vækst i biltrafikken. Ikke mindst fordi vækst i biltrafikken øger CO2-udslippet. Trafikken er en af de største klima-problemer. At ministeren ikke mener at det egentlig er hans problem gør ikke sagen bedre. Men når han erkender at der er problemer som i dag som langt fra er løst, så burde han også kunne være lidt mere tålmodig med at gøre problemerne endnu større. Hvis man gerne vil være visionær så bør man også prøve at få hele perspektivet i orden. Ellers er man enøjet.

  • Anmeld

    Benny Andersen · IT medarbejder, DTU

    Klap lige hesten

    Det er muligt at selvkørende biler skaber færre ulykker, og elbiler er lidt grønnere. Er det grund til at udvide motorvejene? Nej.
    For det første er det ikke sikkert at ulykkerne går så meget ned som forventet. Det er meget kompleks teknologi i en kompleks verden. Motorveje er et nogenlunde kontrolleret miljø, der kan det sikkert godt lade sig gøre at køre med en form for automatik. MEN, det betyder også at pladsen kan udnyttes meget mere effektivt da de selvkørende biler kan samarbejde langt bedre end mennesker, og derved flette mere effektivt, holde kortere afstand, køre i jævnt tempo. Det taler imod at udvide vejene.
    For det andet så er der stadig det helt grundlæggende problem at en bil vejer ca. 1000 kg og transporterer i praksis 1 person a 75 kg. Uanset grøn teknologi er det et voldsomt energiforbrug til transport, og det er ikke blevet forbedret.
    For det tredje er der pladsproblemet. Motorveje fylder voldsomt, det er forlængst bevist af amerikanere og tyskere, store lande HAR prøvet at bygge flere motorveje som en løsning på trængsel. Det duer IKKE. Motorveje er grimme. Er der nogen der vil bo ved en motorvej? Tænker Ole Birk Olesen sig at de skal være i to etager? Eller 8-10 spor?
    Noget helt andet er hvor hurtigt bil systemet kan omstilles. Jeg har svært ved at se en liberal regering gribe ind i ejendomsretten og fortælle den der har købt en 200 heste benzindrevet luksusbil at den må du ikke bruge længere. Det tager lang tid at udskifte en bilpark. Her i lille Danmark kan man end ikke finde ud af at fremme elbiler.
    Så jeg vil sige: Klap lige hesten, der er spændende muligheder, men flere motorveje. Nej, ikke lige nu.

  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Styregruppen DSMG

    Grøn Mobilit er at etablere Magnettog mellem KBH - Samsø - Århus.

    - Ministeren vil lave de fejl som USA har lavet med 6-8-10 spor motorveje. - Jernbane (med de linjer vi har idag og den fart tog kører med) er ikke et attraktivt tilbud til mange. - Det vil 25 minutters rejsetid med Magnettog mellem Århus og Købehavn være og det er muligt med en ny forbindelse via Samsø. DSMG har optimeret det tidligere projektmateriale om Kattegatsforbindelsen og økonomien i at bygge er OK. Skaber man en Kattegatsforbindelse med 4 spor motorvej og 2 spor magnetbane - så vil trafikpresset i store dele af landet ændres og mindskes. - Nok 99% af dem der skal fra et meget stort "jysk område" til "hovedstads området" vil vælge den hurtige magnettogs transport (400-600 km/t som i Kina) og det giver kunder og god magnettogs økonomi. Mvh Ole R - DSMG (Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe) NB: (Kina planlægger 2500 km magnetbaner - så DK bør nok overveje dette transport systems muligheder)