Organisationer skyder forslag om højere bøder ned
Camilla Høj Eggers
Forslaget er udtryk for en skævvridning, der bryder med princippet om, at bøden bør stå i rimeligt forhold til den begåede forseelse. Forslaget vil give et merprovenu i bødeopkrævning, men vil efter vor opfattelse ikke få en (varig) effekt for trafikadfærden.
Dansk Cyklist Forbund
Høringssvar
Justitsministeren har den 15. december 2010 fremsat forslag til lov om ændring af færdselsloven.
Lovforslaget skærper sanktionerne for kørsel med euforiserende stoffer mv. i blodet. Det betyder som udgangspunkt: frakendelse af førerretten, fordoblet bødestraf fra en halv til en hel måneds nettoløn.
Lovforslaget indebærer endvidere en udvidelse af færdselslovens konfiskationsordning, således at kørsel uden kørekort og kørsel i frakendelsestiden fremover skal medføre konfiskation af køretøjet på obligatorisk grundlag.
Et hovedelement er desuden en revision af de gældende bødetakster på færdselsområdet: bødetaksterne forhøjes i lyset af den almindelige prisudvikling, og den gældende minimumsbøde på 500 kr. forhøjes til 1.000 kr. Herudover foreslås bøderne for visse overtrædelser hævet yderligere under hensyn til den færdselssikkerhedsmæssige risiko, som de pågældende overtrædelser indebærer.
Forslaget går konkret på, at bødesatserne skal forhøjes, og minimumsbøden for trafikforseelser skal stige fra 500 kr. til 1.000 kr. Forhøjelserne af bødesatser skal ifølge lovforslaget virke præventivt og dermed øge trafiksikkerheden.
Organisationerne mener dog, at det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem forseelse og bøde, fremgår det af deres høringssvar.
Præventiv effekt kræver synligt politi
Dansk Cyklist Forbund slår ned på, at ulykkesstatistikken for cyklister ikke viser tegn på et øget problem med trafiksikkerhed. Derfor tager forbundet afstand fra fordoblingen af bøder.