Organisationer skyder forslag om højere bøder ned

BØDER: Justitsministerens forslag om højere bøder på færdselsområdet falder ikke i god jord hos cyklist-, bilist- og godsorganisationer. De mener ikke, der er grundlag for de høje bødetakster.

Forslaget er udtryk for en skævvridning, der bryder med princippet om, at bøden bør stå i rimeligt forhold til den begåede forseelse. Forslaget vil give et merprovenu i bødeopkrævning, men vil efter vor opfattelse ikke få en (varig) effekt for trafikadfærden.

Dansk Cyklist Forbund
Høringssvar
Fakta

Justitsministeren har den 15. december 2010 fremsat forslag til lov om ændring af færdselsloven.

Lovforslaget skærper sanktionerne for kørsel med euforiserende stoffer mv. i blodet. Det betyder som udgangspunkt: frakendelse af førerretten, fordoblet bødestraf fra en halv til en hel måneds nettoløn.

Lovforslaget indebærer endvidere en udvidelse af færdselslovens konfiskationsordning, således at kørsel uden kørekort og kørsel i frakendelsestiden fremover skal medføre konfiskation af køretøjet på obligatorisk grundlag.

Et hovedelement er desuden en revision af de gældende bødetakster på færdselsområdet: bødetaksterne forhøjes i lyset af den almindelige prisudvikling, og den gældende minimumsbøde på 500 kr. forhøjes til 1.000 kr. Herudover foreslås bøderne for visse overtrædelser hævet yderligere under hensyn til den færdselssikkerhedsmæssige risiko, som de pågældende overtrædelser indebærer.


Kilde: Justitsministeriet
Højere bødesatser og hårdere straffe for forseelser i trafikken. Sådan lyder forslaget fra justitsminister Lars Barfoed (K), der vil skrue op for bøde- og strafniveauet for at øge færdselssikkerheden. Men Dansk Cyklist Forbund og FDM mener ikke, det vil have den ønskede effekt, imens Dansk Transport og Logistik ikke synes, at det er fair, at den tunge transport skal udsættes for bødestigninger ud over prisudviklingen. 

Forslaget går konkret på, at bødesatserne skal forhøjes, og minimumsbøden for trafikforseelser skal stige fra 500 kr. til 1.000 kr. Forhøjelserne af bødesatser skal ifølge lovforslaget virke præventivt og dermed øge trafiksikkerheden.

Organisationerne mener dog, at det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem forseelse og bøde, fremgår det af deres høringssvar.

Præventiv effekt kræver synligt politi
Dansk Cyklist Forbund slår ned på, at ulykkesstatistikken for cyklister ikke viser tegn på et øget problem med trafiksikkerhed. Derfor tager forbundet afstand fra fordoblingen af bøder.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00