Debat

String: Danmark skal ind i kampen om fremtidens brintarbejdspladser

Danmark er bagud i kapløbet om de op mod 470 milliarder euro, der i EU vil blive investeret i brint. Vores nabolande har allerede lavet nationale brintstrategier for at sikre fremtidens grønne vækst inden for grøn produktion og anvendelse af brint, skriver Heino Knudsen (S) og Thomas Becker.

Det er vigtigt at sikre en reel grøn omstilling af den tunge vejtransport ved
at investere massivt i brint, skriver Heino Knudsen og Thomas Becker. Billedet viser en brinttankstation brugt af Danmarks tre første brintbusser i Aalborg.
Det er vigtigt at sikre en reel grøn omstilling af den tunge vejtransport ved at investere massivt i brint, skriver Heino Knudsen og Thomas Becker. Billedet viser en brinttankstation brugt af Danmarks tre første brintbusser i Aalborg.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Heino Knudsen
Thomas Becker
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvad gør vi med den transport, der for er for tung til el og for vigtig til at udfase?

Det spørgsmål diskuterer vi alt for lidt i Danmark. For nærmest at sige slet ikke. For mens vi som land er begyndt at få øjnene op for, hvor vigtige elbiler er for den grønne omstilling, så mangler vi stadigvæk holdbare løsninger for den tunge vejtransport.

I dag er 99 procent af alle danske lastbiler stadig fossilt drevet. Hvert år udleder de tre millioner tons CO2 og står for 25 procent af udledningerne fra transportsektoren.

Det svarer til CO2-udledningen fra mere end 500.000 danske borgere, og udledningen stiger hvert år trods både EU-krav og nationale krav om det modsatte. 

EU vurderer, at 24 procent af verdens energisammensætning i 2050 kan komme fra brint. Derfor vil der blive investeret op mod svimlende 470 milliarder euro i teknologien

Heino Knudsen (S) og Thomas Becker
Regionsrådsformand for Region Sjælland og direktør for String

Når vores lastbiler kører uændret videre, udgør de en af de største barrierer for grøn omstilling. Og det bliver svært at nå Danmarks målsætning om at reducere vores CO2-udslip med 70 procent i 2030, hvis ikke der snart tages fat på den tunge transport.

Den gode nyhed er, at der i brint ligger en konkret løsning på bordet, som vil reducere udledninger umiddelbart. Brintlastbiler forventes at komme på markedet om få år, men vi bliver nødt til nu at have ladeinfrastrukturen på plads for at sikre og skabe fremtidens grønne arbejdspladser og omstilling.

I den nordeuropæiske politiske samarbejdsorganisation String er vi allerede i gang. Konkret samarbejder de otte regioner og fem storbyer i området mellem Hamborg og Oslo om at lave en brintlandevej for lastbiler med minimum 12 ladestationer og 570 tunge brintkøretøjer i regionen. 

Danmarks nabolande er allerede i gang
I Tyskland, Sverige og Norge har man på nationalt og regionalt niveau allerede søsat ambitiøse nationale strategier for brint. Brint er nemlig et af de markedsmodne alternativer til fossile brændsler og dermed en vigtig fremtidig energikilde til industrien.

Teknologien er nu så moden, at virksomheder som Volvo, Bosch og Hyundai investerer milliarder i den og vores nabolande har allerede forstået, at det er her flere af fremtidens arbejdspladser kan hentes.

Men i Danmark har vi også en stor og voksende brintsektor, som dækker flere dele af værdikæden. Det er derfor vigtigt at sikre en reel grøn omstilling af den tunge vejtransport ved at investere massivt i brint.

Brug for politisk handlingsplan
EU vurderer, at 24 procent af verdens energisammensætning i 2050 kan komme fra brint.

Derfor vil der blive investeret op mod svimlende 470 milliarder euro i teknologien. Det skaber allerede nu konkurrence om den million arbejdspladser, som, man regner med, ligger indenfor området.

En politisk handlingsplan er derfor nødvendigt, fordi det vil sætte retning og signalere politisk vilje. Men endnu vigtigere, fordi det fremtvinger at brint tænkes ind i det brede politiske arbejde.

Som et første skridt arrangerer String et stort politisk brinttopmøde til efteråret 2021, hvor vi samler beslutningstagere, private aktører og repræsentanter fra forskningsverdenen fra Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Det vil være glædeligt, hvis Danmark hopper på brintoget inden topmødet, for vi har ikke råd til at stå tilbage på perronen, mens toget kører fra os.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00