Debat

Road Pricing - snart, senere eller aldrig?

DEBAT: Når nu politikerne ikke længere äfviser road-pricing, så få gang i en forsøgsordning, skriver professor Oli B. G. Madsen. DTU.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Oli B.G. Madsen,
Professor, dr.techn., leder af CTT, Center for Trafik og Transport, DTU

Der har i den senere tid været talt og skrevet meget for og imod road pricing også kaldet trængselsafgifter eller kørselsafgifter. Selv partiet Venstre er begyndt at bevæge sig.

Transportminister Flemming Hansen er ikke helt negativ længere. Venstres trafikordfører Erling Bonnesen ønsker sig en liste over fordele og ulemper, samt at en løsning skal være udgiftsneutral over for bilisterne.

Partifællen Karsten Nonbo, som også er medlem af trafikudvalget, mener at det skal være næsten gratis at have bilen holdende i garagen, mens det skal koste at bruge bilen på vejene.

Fakta
Man kunne skære den Gordiske knude over og komme i gang ved som forsøgsordning at tilbyde købere af nye biler over hele landet (og ikke kun i København), at hvis de får installeret et autoriseret, GPS-baseret road pricing udstyr i bilen, så blev registreringsafgiften på bilen nedsat betragteligt. Til gengæld skulle de pågældende betale fleksible kørselsafgifter afhængigt af hvor og hvornår man kører.

Kilde: Oli B. G. Madsen

Overborgmester Ritt Bjerregaard er glad for trængselsafgifter i København. Brancheorganisationen Dansk Transport & Logistik er imod road pricing. Nogle af mine kolleger på CTT har sammen med andre efter en grundig udredning vedrørende København konkluderet, at hvis man indfører road pricing, så er timingen meget vigtig.

At indføre road pricing for tidligt eller i et for lille område vil ud fra en samfundsøkonomisk betragtning være uklogt. Systemdesignet har også stor betydning for om road pricing er samfundsøkonomisk rentabelt.

Erfaringer fra udlandet
Baseret på erfaringer fra Danmark og udlandet kan man eksempelvis konstatere at:

At kørselsafgiftssystem koster 6-60% af indtægterne i drift og administration afhængigt af det valgte systemdesign og har derfor vanskeligt ved at være udgiftsneutralt.

Trængslen i visse dele af Danmark, f.eks. i hovedstaden stiger med rekordfart, men der er ikke systematiske målinger af væksten i trængsel.

Bompenge-systemer er teknisk set mere gennemprøvede end GPS-baserede systemer i bilerne, men mindre fleksible. Pålidelige GPS-systemer kan være klar i løbet af få år.


Skær den Gordiske knude over
Man kunne skære den Gordiske knude over og komme i gang ved som forsøgsordning at tilbyde købere af nye biler over hele landet (og ikke kun i København), at hvis de får installeret et autoriseret, GPS-baseret road pricing udstyr i bilen, så blev registreringsafgiften på bilen nedsat betragteligt.

Til gengæld skulle de pågældende betale fleksible kørselsafgifter afhængigt af hvor og hvornår man kører. På denne måde kunne det eksempelvis blive "gratis" at køre i lidet befærdede områder med dårlig kollektiv trafik, men dyrt hvis man vovede sig ind i byerne i myldretiderne.

Systemet kunne også automatisk tage sig af parkeringsafgifter. Herved ville man kunne få et enestående erfaringsgrundlag, samt gradvist få flere og flere bilister til at anskaffe systemet.

Så svaret er start snart med en forsøgsordning, få erfaringer, saml datamateriale, udbyg de eksisterende analyser og få samtidig chancen for at Danmark teknologisk og styringsmæssigt bliver førende på området.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Oli B. G. Madsen

Professor emeritus, DTU
cand.polyt. (DTH 1967), ph.d. (DTH 1973), dr.techn. (DTH 1998)

0:000:00